Optimalizace zdraví Performance lifestyle

Estrogeny : Testosteron

Je Vaší jedinou touhou konečně nabrat nějaké svaly, ale veškeré Vaše snahy se zdají být marné? Jíte, jak Vám nakázal trenér, ale pouze se Vám zvětšuje obvod pasu? Milujete chuť sojového mocca frappuccina po tréninku? Pláčete u filmů se Seanem Connerym? Dáváte svůj vztek najevo mlčením? Pak je docela dobře možné, že problém s Vaším nabíráním svalové hmoty je, že máte více ženských pohlavních hormonů než 19ti letá studentka genderových vztahů. 

V tomto článku se dozvíte, proč Vás dojímají kreslené filmy a proč až příliš často kontrolujete těsnost jeanů přes hýždě v zrcadle.

Klasický pohled na stravování

Počítání kalorického příjmu a výdeje, vážení a počítání bílkovin a sacharidů a mapování glykemického indexu potravin je sice pěkný koníček (obdobně jako třeba barvení letadýlek), ale jedná se o tak zjednodušený pohled na problematiku nabírání svalové hmoty, že vyvozovat na základě toho jakékoliv závěry o přeměně lidského těla je stejně validní, jako vyvozovat je z uspořádání čajových lístků na dně hrníčku. Klasickému přístupu ke stravování, založenému na počítání makroživin a kalorií, říkám jednorozměrný pohled: Je to, jako byste se na svět dívali kukátkem o velikosti špendlíkové hlavičky. Viděli byste změny barev a intenzity světla spolu s tím, jak byste měnili polohu svého pohledu, ale nedokázali byste říct nic pravdivého o tom, jak svět kolem Vás doopravdy vypadá, natož funguje.

To je také důvodem, proč někdo na stejném stravování nabírá čistou svalovou hmotu a někdo jiný čistý tuk. Proč se někteří muži prostě nemohou zbavit tuku na břiše i přes stále zvětšující se kalorická omezení a proč do sebe mohou jiní cpát tuny jídla bez znatelného přibrání na váze.

Co je tedy klíčem k rozšíření našeho pohledu tak, abychom mohli úspěšně predikovat vhodné stravovací strategie? Odpovědí je: Hormonální optimalizace.  Přirozená manipulace s našim hormonálním vyladěním tak, aby bylo v souladu s našimi cíli a především dlouhodobým zdravím.

Z hlediska nabírání svalové hmoty u mužů pak bývá nejčastější problém s příliš vysokým poměrem estrogenů k testosteronu.

Estrogeny z vnitřního prostředí

Estrogen je primárně ženský pohlavní hormon, který se však v menším množství syntetizuje také u mužů. V dnešní době ho však má většina mužů nadbytek.

Jak nejlépe poznáte, že máte nadbytek estrogenů? Tuk primárně usazující se kolem pasu (u mužů) a na spodku prsou, zvětšující se prsní dvorce a sbírka vinylů Freddieho Mercuryho.

Čím větší máte procento tělesného tuku, tím více aromatázy Vaše tělo syntetizuje a tím více testosteronu přeměňuje na estrogeny. Nejčastější příčina nabírání tělesného tuku? Nadměrný přísun sacharidů. Vysoce-sacharidovou stravou, tolik přeceňovanou v objemových jídelníčcích, sami sebe kastrujete a spouštíte nekončící koloběh zvyšování tělesného tuku  pomocí inzulínu a estrogenů a snižování schopnosti nabírat svalovou hmotu díky nedostatku testosteronu.

Ba co více, sportovci, atleti, muži ve zbrani, siloví sportovci, ale v dnešní době i běžní cvičenci, stále častěji sahají ve snaze toto překonat (aniž by rozuměli skutečnému problému, např. nadbytku estrogenů) k exogennímu testosteronu. Aplikací (většinou injekčně) uměle syntetizovaného testosteronu však pouze dále narušují svou hormonální optimalizaci:

Přidáváním testosteronu, bez optimalizace estrogenů pak dochází akorát k tomu, že se jim spolu s testosteronem zvyšují i estrogeny, což má pak za následek právě další ukládání tuků na břiše, měkkost svalů, bradavky o velikosti frisbee a často také výskyt gynekomastie. Lidem, kteří zneužívají testosteron, aniž by optimalizovali své estrogeny se tak často říká Gynosauři.

Na druhou stranu jsou pak často také zneužívány syntetické preparáty pro snižování efektu estrogenů, jako jsou nejrůznější blokátory estrogenových receptorů (tamoxifen) nebo aromatázy (arimidex), které jsou však pro tělo toxické, mají řadu negativních efektů a zvyšují riziko rakoviny.

Z hlediska zdraví, ale i dlouhodobě udržitelných výsledků tedy toto není cesta oné proklamované hormonální optimalizace.

Cestou je přirozeně optimalizovat svůj poměr estrogeny : testosteron (nechceme moc vysoké estrogeny, ale ani nulové) pomocí správné stravy, tréninku, regenerace a doplňování přírodních látek, zlepšujících tento poměr ve prospěch testosteronu. To vše bude probráno v části o testosteronu na přednášce Nabírání svalové hmoty a hormonální optimalizace 28.2. v Praze.

Estrogeny z vnitřního prostředí jsou však pouze částí děsivé estrogenní pravdy. Na její zbytek se podíváme příště, v pokračování tohoto článku, s názvem: Testosteronové války – estrogen se probouzí.

Získejte evoluční náskok před ostatními pomocí tréninku a stravování, postavených na nejnovějších vědeckých poznatcích. Tréninkové a stravovací protokoly Performance training:

protokoly 2

Může se Vám také líbit

9 komentářů

  • Odpovědět
    Daniel Mitera
    2.12.2015 at 16:13

    Chcem sa opytat. Celkom ma zaujala informacia o priberani na bruchu a estrogene ? Je to niecim podlozene ? Viem ze ci Poliquin v Biosignature alebo Bjorntorp v studiach alebo Dr. Hertoghe v knihe Hormonal Solution popisuje priberanie v bruchu ale zvysovanie hrubky brusneho skinfoldu s cortisol a drviva vecsina hovori o nohach (bedrach,hamstringu a quadricepse) a estrogene. A odkial mas tolko informacii ze prednasat o hormonoch, rad by som vedel o tom kde sa take kvalitne a rychle zdroje informacii nachadzaju.

    • Odpovědět
      Adam Česlík
      3.12.2015 at 0:18

      Ano, v tomhle by se mnou Poliquin a jeho následovatelé tvrdě nesouhlasili, nicméně je to ve shodě s tím, co se objevuje ve výzkumech nedostatku androgenů (spolu s tukem na prsou či tricepsu) a co potvrdí každý steroidový uživatel, kterému během kůry nebo po ní vyletí estrogeny nahoru, přičemž kortizol je nízko. Obdobnou zkušenost mám pak za řadu let i z empirie – svých klientů. Kortizol jistě je jedním z důvodů tuku na břiše, generalizace „tuk na břiše = kortizol“ by ale byla přílišné zjednodušení. Všechno může mít řadu příčin a stačí se zamyslet: Opravdu by měl každý pivní pupek být z důsledku kortizolu? Každé tlusté břicho ze stresu? Znám spoustu tlustých lidí, kteří žijí jako králové a jejich maximální stres je, kterou zmrzlinu si dát v Ben and Jerrys 🙂

  • Odpovědět
    Honza
    30.1.2016 at 14:48

    Dotaz.. Může snížení testosteronu způsobovat ukládání viscerálního tuku?? Díky za odpověd.

    • Odpovědět
      Adam Česlík
      9.2.2016 at 0:05

      Ano samozřejmě.

  • Odpovědět
    Nejčastější chyby ve stravování žen – Rise by Performance training
    14.3.2016 at 22:51

    […] se logicky zamyslet: Ženy mají 15-20x méně testosteronu než muži, připočtěme k tomu estrogenovou dominanci a můžeme lehce odvodit, že při velkovýkrmu (v objemu) nemají být přebytečné kalorie jak […]

  • Odpovědět
    Milan
    21.5.2016 at 6:34

    Zdravim, moze sa gynekomastia upravou stravy zmensit? resp. uplne vytratit? Upravou stravy myslim ze sa upravia aj hormony. Gynekomastiu som si zacal uvedomovat ze mam az teraz.. doteraz som myslel ze to je normalne.. Vdaka za odpoved-

    • Odpovědět
      Adam Česlík
      27.5.2016 at 13:05

      Lze na to využít některé postupy tradičních bylinných terapií, ale ne vždy jsou funkční (záleží od typu gyna).

  • Odpovědět
    Lenka
    4.7.2016 at 10:52

    Dobrý den, zaujal mě váš článek. Estrogen versus testosteron. Tímto bojem prochází náš poberťák (14let). Ale bohužel asi estrogen vyhrává, protože se mu objevila gynekomastie. Doufám, že by se daly příznaky díky jídelníčku zmírnit. A nebo ne?

    • Odpovědět
      Adam Česlík
      13.7.2016 at 14:10

      Ano. Jinak pubertální gyno často zmizí samo. Hlavně bych vyřadil klasickou kosmetiku, parfémy, atd.

    Napsat komentář