Optimalizace zdraví Performance lifestyle

Tajemství elektrolytů

Voda je základem života tak, jak ho známe. Je esencí umožňující život, od jednotlivé buňky po úroveň celého organismu. Sama o sobě je však pouze médiem. Jsou to až elektrolyty, které určují, kolik životadárné vody a jak dokáže naše tělo využít, jsou to elektrolyty, umožňující přenos informace od buněčné úrovně, přes neuromuskulární soustavu, až po vyšší kognitivní schopnosti. Pojďme nyní společně nahlédnout jejich tajemství.

Jako elektrolyty označujeme ionizované formy minerálů, kam patří sodík, draslík, hořčík, vápník, chlor a fosfor. Každý z nich plní v těle specifickou funkci a deficit kteréhokoliv z nich snižuje zdraví našeho organismu. Rozhodující je pak také nejen jejich přítomnost, ale i vzájemné poměry, které rozhodují o tom, kolik tekutiny budě uvnitř a kolik vně buněk, což má velký vliv také na náš vzhled (zda budeme mít plné a tvrdé svaly nebo fazónu přelévajícího se balónu napuštěného vodou).


 

Voda, elektrolyty a vliv na zdraví

Voda tvoří zhruba 60% tělesné hmotnosti u mužů a 50% u žen. Pro zdraví je však klíčové nejen její celkové množství v těle, ale především její distribuce. V ideálním případě je voda distribuována 10% v cévách, 30 % mezi buňkami a 60% v buňkách. Tuto distribuci zajišťují tělesné regulační systémy prostřednictvím chemických poslů (hormonů) jako je antidiuretický hormon (vazopresin) vylučovaný hypothalamem a aldosteron vylučovaný kůrou nadledvin. Jejich nástroji pro dosahování těchto cílů jsou přitom právě elektrolyty. 

Draslík, hořčík a fosfor jsou daleko více přítomny uvnitř buněk (v intracelulárním prostoru), zatímco sodík, vápník a chlor jsou více obsaženy vně buněk (v extracelulárním prostoru). Díky jejich vzájemné distribuci mezi těmito prostory dochází ke změnám napětí na buněčných stěnách, což zajišťuje životaschopnost buněk, umožňuje jim plnit jejich úkoly a sdílet mezi sebou informace.

Glucose-Electrolytes-Banner

Distribuce vody a vliv na efektivní přeměnu postavy

Určitě znáte případy lidí, kteří Vám tvrdili, že přes noc po špatném jídle nabrali 2 kila tuků nebo příběhy hardgainerů o tom, jak šli jednou běhat a hned zhubli 5 kg svalové hmoty. A nebo na internetových fórech tolik oblíbené historky, jak dotyčný jedinec na daném tréninkovém segmentu/steroidové kůře nabral za 3 měsíce 12 kilo téměř čisté svaloviny.

Byť tyto údaje ve formě čísla na váze mohou být pravdivé, nereflektují doopravdy množství vytvořené/zničené svalové hmoty nebo nabraného/spáleného tuku, nýbrž především rozdíl v zadržované nebo vyloučené vodě. Lidské tkáně nemají schopnost být za žádným podmínek vytvářeny nebo ničeny v řádech kilogramů za hodiny a dny, a proto všechny ty historky o nabraném tuku po nějakém jídle/dietním režimu/špatném dni  nebo spálené svalové hmotě po aerobní aktivitě/hladovění/málo-frekventovaném jedení/stresu, pozbývají své platnosti. Ve skutečnosti se tady bavíme pouze o regulaci množství vody uvnitř těla.

Spousta komerčně úspěšných diet je postavena na fenoménu prosté ztráty zadržované vody v prvních týdnech dodržování, která je způsobena nejčastěji nevědomým snížením množství přijímaných elektrolytů, zejména sodíku, což může být z dlouhodobějšího hlediska zdraví škodlivé a nevypovídá to nic o reálně spáleném tělesném tuku.

Stejně tak je efekt řady ilegálních anabolických preparátů postaven na pouhém zvýšeném zadržování tělesné vody, a to ať již uvnitř nebo vně (většina anabolik) svalových buněk. I proto mají tyto proklamované výsledky tendenci velice rychle mizet spolu s návratem k elektrolytické rovnováze a obnovení přirozené sekrece diuretických hormonů po ukončení kůry.

02Obecně platí, že čím více vody máte uvnitř buněk (intracelulární kapalina), tím plnější svaly máte (a vypadáte lépe) a lépe také regenerujete. Proto je důležité mít ve stravě a především kolem tréninku dostatek magnesia, draslíku a ždibec fosforu. Je to právě draslík, který je při snahách o nabírání svalové hmoty často limitujícím faktorem pro adekvátní pokrok a regeneraci po tréninku a magnesium, které je obecně nejvíce deficientní minerál v našem těle (vzhledem k počtu biochemických reakcí, na kterých se podílí nebo je u nich kofaktorem).

Naopak snahy o úspěšnou redukci hmotnosti jsou často brzděny nadměrným zadržováním vody v extracelulárním prostoru, což je nejčastěji spojováno s příliš velkým množstvím sodíku v potravě, ale ve skutečnosti je dáno především nadměrným stresem a s ním souvisejícím narušením hormonální rovnováhy, kdy je nadměrně sekretován aldosteron, zvyšující zadržování extracelulární tělesné kapaliny (zvyšuje množství reabsorbovaného sodíku a vede ke zvýšenému vylučování draslíku). Zejména ženy, které si velice často stěžují na odolnost na spalování tuků, mají ve velké spoustě případů pouze problémy s nadměrným zadržováním extracelulární kapaliny, což je jednoduše zvrátitelný proces, který lze odstranit optimalizací zdraví ve smyslu Performance lifestyle 3.0.

 

Elektrolyty a maximální výkon

88ea021541a65c10be7ec7b21a5e56ddPřítomnost a rozdílná distribuce iontů (elektrolytů) umožňuje také aktivitu nervových a svalových buněk. Informace je nervovou soustavou šířena elektrochemicky, kde elektrickou komponentu zajišťují právě ionty. Díky tomu dokážeme dostávat signály o bolesti a poškození našeho organismu, hýbat se a nebo vnímat okolní svět a přemýšlet o něm.

Důležitost elektrolytů pro kvalitu svalové kontrakce, a zejména jejich zvýšené vylučování během zátěže, potom hovoří z hlediska adekvátní produkce síly, hypertrofie a následné regenerace o důležitosti jejich doplňování kolem tréninku.

Pokud je ve Vašem hledáčku maximální síla, jsou elektrolyty zcela nezbytným mediátorem, protože zlepšují jak aktivaci svalových vláken prostřednictvím nervové soustavy (určují kolik vláken aktivujete = jak velkou sílu vyprodukujete), tak míru svalové kontrakce (= kolik síly tato vlákna dokáží vytvořit).

Nedostatky v elektrolytech se mohou projevovat na úrovni svalové soustavy, kde se manifestují jako křeče či záškuby (které jsou způsobeny nejen nedostatkem magnésia, ale také sodíku) nebo naopak jako svalová ochablost/slabost/paralýza (nedostatek draslíku). Na úrovni kardiovaskulární soustavy, kde mohou být spojeny s poruchami srdečního rytmu a nebo na úrovni nervové soustavy, jako snížená produkce síly, třes, snížená motorická funkce, neschopnost soustředit se a podobně.

vlcsnap-2015-11-09-11h58m30s666_Snapseed

 

Shrnutí a rozhřešení:

Abychom to shrnuli, tak správné množství a poměr mezi elektrolyty souvisí s:

  1. regulací hmotnosti (zadržování vody v těle).
  2. kvalitou a plností svalové hmoty (zadržování vody ve svalech).
  3. produkcí maximální síly (vedení nervového signálu a míra svalové kontrakce).
  4. zdravím (buněčná detoxikace, výměna buněčné informace a další).

Ke ztrátě elektrolytů přitom zvýšeně dochází:

  1. Během fyzického výkonu (trénink, sport, sex, boj).
  2. Při nadměrném stresu (pracovním, sociálním, emočním, chronickém).
  3. Při špatné kvalitě spánku (kterou trpí většina populace).
  4. Špatnou výživou, nezdravým životním stylem.
  5. A obecně snižováním zdraví a narušením hormonální rovnováhy.

Na základě toho lze jako obecně platné doporučení vyvodit, že elektrolyty by měly doplňovat především fyzicky aktivní jedinci, dále lidé potýkající se se zvýšenou mírou stresu, trpící nekvalitním spánkem a především pak také ti z Vás, kdo chtějí regulovat svou hmotnost, ať již ve smyslu snižování váhy nebo nabírání svalové hmoty.

Při takové krizové intervenci, kdy jsou elektrolyty nejvíce potřeba, nestačí pouze jejich doplňování z potravy (protože tam jsou potřebné minerály v dnešní době často nedostatečně zastoupeny nebo naopak zastoupeny v průmyslově zpracované podobě, která zvyšuje jejich následné tělesné odbourávání), ale je potřeba sáhnout po kvalitní suplementaci.

amino elektrolyt komplexZ toho důvodu v rámci systému Performance lifestyle již po 4 roky doporučuji svým klientům elektrolyty suplementovat, a to především v čase kolem tréninku, respektive na počátku fyzicky/psychicky náročného dne. S tím, jak jde vývoj mého systému dopředu, zkvalitňují se také veřejně dostupné doplňky stravy. Pokud byste se mě tedy v dnešní době zeptali, jakou formu elektrolytů doporučuji svým klientům, jako tu nejkvalitnější, byl by to produkt Amino-elektrolyt komplex od firmy YPSI Německého silového coache Wolfganga Unsoelda. Tato kombinace adekvátního poměru elektrolytů a esenciálních a semiesenciálních aminokyselin patří v současné době mezi suplementy level 1, tedy esenciální suplementy pro přeměnu postavy, zvyšování výkonu a obecně zdraví. Zakoupit je můžete na stránkách shoppt.cz.

Mgr. Adam Česlík

Hormonální optimalizace jako lék na civilizační nemoci?

Může se Vám také líbit

4 komentáře

  • Odpovědět
    Marek
    29.1.2017 at 22:17

    Pouze drobná oprava z biologického hlediska… elektrolyty způsobují změnu napětí na buněčných membránách, nikoliv stěnách (ty mají např. rostlinné buňky). Jinak díky za přínosný článek.

  • Odpovědět
    Hormonální optimalizace jako lék na civilizační nemoci? – Rise by Performance training
    26.6.2017 at 0:14

    […] nemoci, kde skrytou příčinou nejčastěji bývá deficience magnézia nebo narušení elektrolytické rovnováhy). Setkal jsem se dokonce i s případy lidí, kteří skončili v nemocnicích jen proto, že jim […]

  • Odpovědět
    Tom
    18.7.2017 at 18:59

    Je nějaká alternativa elektrolitů kromě YPSI? Třeba ta od Viridianu splní svůj účel?

    • Odpovědět
      Adam Česlík
      26.7.2017 at 20:36

      Alkalot Ph+ + EAA od Myotecu nebo Intra amino od Prominu.

    Napsat komentář