Performance training

Efektivní silová příprava pro sport

Na poli sportovní přípravy se v ČR bohužel až příliš často setkáváme se dvěma základními miskoncepcemi:

1. Sportovní příprava = příprava na maratón.
Tento typ tréninku se vyskytuje především u sportů, kde je delší hrací doba a předpokládá se tak, že by měl být sportovce schopen podávat dlouhodobý a stabilní výkon. U nás zde patří například příprava na fotbal, florbal a řadu dalších týmových sportů včetně hokeje.

2. Sportovní příprava = příprava do cirkusu.
Tento typ tréninku, který připomíná cirkusové vystoupení a používá se u něj spousta extravagantního vybavení jako jsou běhací žebříky, padáky, zátěžové vesty, plastové kettlebelly, bossu a růžové jednoručky, vychází ve většině případů z předpokladu:
Silový trénink musí mít formu napodobování pohybů, které jsou typické pro daný sport (jako odpaly u golfu) + přidaná zátěž + nestabilita povrchu + trocha freestyle švitoření do toho.

Oba dva tyto koncepty tréninku jsou přitom zastaralé, kdy sportovní věda i letitá praxe prokázaly, že nemají přímý přenos do provozovaného sportu ba dokonce vedou k častějšímu vzniku zranění (cirkusový trénink) a zbytečně vyčerpávají regenerační kapacity (trénink na maraton).

Přesto jsou oba tyto styly tréninku ve sportovní přípravě profesionálních i amatérských sportovců v ČR do dnešních dní považovány za všeobecně platné a nezpochybnitelné.

V rámci systému Performance training využíváme ke zvyšování sportovního výkonu silový trénink, silově-vytrvalostní trénink, sprinty, intervaly a další metody, které se opakovaně osvědčily jako vedoucí ke zvýšení sportovně-specifické výkonnosti.

Záleží přitom nejen na zvoleném způsobu tréninku, ale tak na vyladění jednotlivých proměnných, a především dlouhodobé progresi.

Z hlediska zvyšování sportovní výkonnosti jsou v rámci PT tyto protokoly:
DAWN: Fat burning – zvyšování dlouhodobého efektivního výkonu (fotbal, florbal, atd.)
DAWN: Maximal strength – zvyšování maximálního výkonu (hokej, atletika, americký fotbal, atd.)
DAWN: Maximal performance – příprava pro bojové sporty (MMA, BJJ, thaibox, box, atd.)

Může se Vám také líbit

Žádné komentáře

Napsat komentář