Performance lifestyle

Proč musí jídlo lahodit Vašemu oku i chuti

Jedním z klíčových principů, na nichž stojí stravovací systém Performance lifestyle 3.0, je VARIABILITA. Variabilita používaných ingrediencí, vybíraných potravin i připravovaných jídel.

Pokud budete při svých snahách o přeměnu postavy nebo zvyšování výkonu vytvářet stále nová a zajímavá jídla, která budou nejen nutričně správně nastavená, ale budou také skvěle chutnat a lahodit i Vašim ostatním smyslům, vydržíte na stravování vedoucímu k vysněné postavě mnohem déle a dosáhnete daleko lepších výsledků, než pokud se budete do jídel nutit jen proto, že Vám jich někdo v rámci jídelníčku několik předepsal. 

 

PERSPEKTIVA OPTIMALIZACE ZDRAVÍ

Z hlediska PL 3.0 Optimalizace zdraví je pravidelné střídání surovin, ze kterých svá jídla připravujete, důležité zejména z hlediska prevence vytváření potravinových senzitiv a intolerancí:

Některé na antinutrienty bohaté potraviny, jako jsou ty obsahující pšenici (lepek), sóju nebo luštěniny, nemusí být pro řadu z Vás přímo problematické per se, ale mohou při pravidelné konzumaci vést k velice rychlému vzniku tělesné nesnášenlivosti, která se může nejprve projevovat jako paradoxní zadržování vody nebo tukové tkáně na břiše, zhoršená regenerace a energie během dne nebo prostě jen problémy s pletí.

Řada dalších potravin jako jsou oves, vejce, tvaroh, cottage, rýže a brambory sice neobsahuje takovou nálož antinutrientů jako ty výše zmíněné, přesto, pokud je budete jíst každý den, začně je Vaše tělo nesnášet stejně hodně, jako nesnášíte svou tchýni či nejlepšího kamaráda svého přítele.

Pamatujte proto, že každodenní pravidelná konzumace jednoho typu potravin je nejrychlejší cestou do gastrointestinálního pekla plného skrytých potravinových senzitivit a intolerancí.

Čím déle pak budete takové skryté potravinové intolerance ignorovat, tím více potravin se pro Vás bude stávat problematických a tím rychleji bude chřadnout nejprve Vaše postava a následně i zdraví.

 

PERSPEKTIVA HORMONÁLNÍ OPTIMALIZACE

Pokud nebudete vytvářet chutná, ke své přípravě vyzývavá a oku lahodící jídla, a pokud budete naopak slepě kombinovat několik nechutných kombinací stále dokola (jako je studené kuře s rýží v plastové krabičce, oblíbená ranní suchá ovesná kaše s jahodovým proteinem a trenbolonem nebo také velice populární mražená treska se sladkou okurkou či odtučněný tvaroh před spaním), budete i na té sebelepší a na papíře dobře vypadající dietě strádat.

A ve chvíli, kdy strádáte, interpretuje to Vaše tělo jako stres, spouštějící stresovou reakci, která souvisí s aktivací hormonální kaskády na jejímž trůně sedí stresový hormon kortizol.

Je to přitom právě v důsledku pocitu nedostatku patologicky zvýšené vyplavování kortizolu , které stojí za zhacením většiny diet postavených na kalorické restrikci (počítání makroživin a kalorií a snaha o jejich omezování). 

Variabilita jídel i používaných potravin je proto důležitá nejen z pohledu zdraví, ale také hormonální optimalizace, druhého pilíře systému PL 3.0.

 

VÝCHODISKO MEXICKÉ KUCHYNĚ

Jedním z východisek toho, jak vytvářet stále nové a chutné recepty, je sáhnout vně fitness a regionální kuchyně a poohlédnout se po tradičních jídlech také ve světě. Jednu z velice lákavých možností (pro většinu somatotypů PL 3.0) je potom například mexická kuchyně, kombinující plejádu zdravých a prospěšných potravin a superpotravin, lahodících oku i chuti.

Samozřejmě, že její součástí jsou také pro některé lidi problematické potraviny, jako různé typy tortil a fazolí, pokud však za sebou máte optimalizaci zdraví a nemáte pro ně přímo genetickou intoleranci, můžete je s klidem na duši čas od času bez ostychu zařadit.

Jedním takovým typem dokonalého mexického jídla přitom může být tacos con polo:

  • v horkovzdušné troubě do křupava opečené tacos tortily (2-4ks na porci dle somatotypu)
  • se stehenním kuřecím masem (100-300g dle somatotypu)
  • mexickými fazolemi (pouze pokud nejsou problematické)
  • sýrem chedar (ideálně tvrdým a vyzrálým)
  • cherry rajčátky
  • zakysanou smetanou (creme fraiche)
  • chipotle kořením (či přímo fajitas směsí)
  • jalapenos papričkami (nakrájenými na kousky)
  • limetkou (lehce zastříknout a položit nahoru)
  • případně ještě guacamole salsou (připravenou z avokáda)

Takové jídlo je pak bohaté na bílkoviny, nasycené mastné kyseliny a omega 9 a obsahuje pouze malou nálož sacharidů (kolem 50g na 2 tortily) a antinutrientů (placky, fazole, pro někoho smetana). Obdoba jde přitom připravit i v low carb nebo low antinutrient variantě.

Eat in peace!

Mgr. Adam Česlík


 
 

Poslední články:

HORMONÁLNÍ OPTIMALIZACE JAKO LÉK NA CIVILIZAČNÍ NEMOCI?

Hormonální optimalizace jako lék na civilizační nemoci?

PROČ LZE SOUČASNĚ NABÍRAT SVALOVOU HMOTU A SPALOVAT TUK?

Proč lze současně nabírat svalovou hmotu a spalovat tuk?

 

4 TYPY SNÍDANĚ DLE PL 3.0

4 typy snídaně dle PL 3.0

Může se Vám také líbit

2 komentáře

  • Odpovědět
    Matúš
    12.7.2017 at 15:34

    Ahoj, môžem sa spýtať z akej múky sú tie tortilly? Sú to domáce alebo kupované? ďakujem

    • Odpovědět
      Adam Česlík
      13.7.2017 at 15:18

      Tyhle jsou z Marks Spencer.

    Napsat komentář