Performance lifestyle

Proč mají lidé problém spalovat tuk?

I přes nesporný pokrok vědy a techniky v 21. století je spalování tuků a dosažení vysněné postavy pro většinu lidí v dnešní době stále velice problematické, obtížné ba dokonce zcela nemožné. Pojďme se nyní společně podívat na několik nejzákladnějších chyb při snahách o spalování tuků, kterých se možná dopouštíte i Vy!

 

Příliš dáváte na ostatní a málo nasloucháte sami sobě

Prvním a nejčastějším problémem, který Vám může bránit v získání tolik toužené postavy, je přílišné spoléhání se na předepsané diety nebo rady trenéra. Nikdo, opakuji NIKDO kromě Vás s Vámi netráví 24 hodin denně a neví o Váš vše: Co jste prodělali za onemocnění, jak reagujete na specifické potraviny, kolik stresu jste za poslední dobu prožili či jak jste spali dnes v noci.
A proto Vám také nikdo nedokáže 100% říci, na jakém stravování budete spalovat tuk a současně na něm dokážete dlouhodobě fungovat a na jakém nikoliv.

Příkladem mohou být různé předsoutěžní diety, po kterých končí účastnice bikiny fitness na kapačkách a následně mi píší, že mají totálně odrovnanou štítnou žlázu a už na ně nic nefunguje.

Z pohledu systému Performance lifestyle je proto hlavním úkolem POZNAT SÁM SEBE: 

  1. Naučit se naslouchat signálům, kterými k Vám promlouvá Vaše tělo (poznat varovné volání).
  2. Následně dokázat tyto signály správně interpretovat (zjistit k čemu se váží).
  3. A na závěr je také adekvátně ovlivňovat (vědět jak si pomoci).

K tomu slouží knihy o stravování Performance lifestyle, ve kterých si postupně osvojujete potřebné informace o fungování Vašeho těla, různých dietách i postupech naslouchání vlastnímu tělu.

 

Jíte sice zdravě, ale stále příliš hodně

„Pokud chcete zhubnout, musíte jíst velké množství malých jídel každé 2-3 hodiny.“

Toto tvrzení slyšel snad každý, kdo se někdy pokoušel cíleně spalovat tuk. Opak je přitom pravdou! Člověk nemusí být jaderný fyzik ani laureát Nobelovy ceny, aby se při letmém kritickém zamyšlení dopídil, že pokud chce spalovat tuk, jíst více nebo jíst častěji asi nebude úplně tou nejideálnější volbou. I přesto tak pod dogmatem výživových poradců a trenérů činí více než 90% cvičící populace!

Příliš velká frekvence jídel, zvláštně pak spojená s příliš vysokým množstvím sacharidů, vede ke konstantnímu vyplavování inzulínu, díky čemuž pak dochází ke snižování inzulínové senzitivity a aktivuje se ukládání tuků nikoliv spalování. Pokud budete celý den jíst a ukládat svou potravu, nebude mít Vaše tělo čas ani tendenci uložený tuk pálit na energii.

Často se stává, že prostě jíte příliš hodně a to nejen v objemu, ale i v dietě!

 

Nebo naopak jíte paradoxně příliš málo!

Na druhé straně existují lidé (a možná nyní hovoříme právě o Vás), kteří paradoxně nehubnou tuk, protože jedí příliš málo. Jak je to možné?

Ať již hovoříme o dlouhodobém udržování se v kalorickém deficitu (během různých restriktivních diet), špatně nastaveném přerušovaném hladovění, záměrném podjídání (snažíte se prostě jíst méně, abyste hubli) nebo prostě jen klasické dietě modelek (ráno jogurt večer šampaňské), vedou všechny tyto formy stravování k narušení hormonální rovnováhy, kdy Vaše tělo neustále vyplavuje stresový hormon kortizol, který na jedné straně okusuje Vaši svalovou hmotu a na druhé straně ničí Vaši štítnou žlázu. Ta pak zpomaluje svou produkci thyroidních hormonů, což má zase za následek zpomalení Vašeho bazálního metabolismu a vzniká to, čemu říkáme odolnost na přeměnu postavy.

Lidé se tak dostávají do začarovaného kruhu, kdy jedí stále méně a méně a přitom nehubnou nebo dokonce ještě nabírají.

 

U takových lidí je pak paradoxním řešením začít jíst více (pomalu a postupně) a svou štítnou žlázu zase zpátky aktivovat. Někdy ale ani to nepomůže a ke slovu se pak musejí dostat specializační protokoly hormonální optimalizace (obsažené např. v PL 3.0 Fat burning protokolu).

 

A konečně: Nerespektujete svou individualitu

Často říkám, že neexistuje dobrá nebo špatná dieta, ale pouze špatní lidé (s výjimkou kalorické restrikce a sacharidových vln, za které by měli vzhledem k hazardu se zdravím jít jejich proponenti sedět).

Nadneseně tím mám na mysli, že na každého v praxi funguje něco jiného. Určitě znáte situaci, kdy si přečtete výsledky několika lidí, kteří na daném stravování dosáhli úžasné přeměny postavy, pak tuto dietu sami vyzkoušíte a po několika týdnech (v lepším případě) dáte ruce s hrůzou pryč, protože jste nedokázali vůbec fungovat a možná dokonce nabrali i nějaké to kilo.

Věc se má totiž tak, že Vaše genetika (odkud pocházíte a co si s sebou v životě nesete) i působení prostředí (v jakých podmínkách jste celý život žili) určují, jaká strava, trénink a suplementace pro Vás budou vhodné a jaké nikoliv. Platí přitom staromilské: Co může být pro jednoho lékem, je pro druhého jedem.

Nestačí si proto zvolit dietu, která se Vám líbila, protože vypadala dobře na papíře nebo takovou, kterou Vám někdo doporučil, protože na ni on sám měl dobré výsledky nebo je aktuálním módním hitem. I sebelepší dieta totiž bude vždy fungovat pouze na část populace. Cílem je proto především poznat sám sebe a na základě toho následně vybalancovat vlastní stravování tak, aby Vám přesně sedělo a dostavovaly se výsledky.

O na první pohled nenápadnou, ale poměrně komplexní analýzu Vaší individuality jsem se přitom pokusil v aktuálním PL 3.0 Fat burning protokolu, po jehož dokončení poměrně přesně zjistíte, na jakém stravování dokážete nejen dlouhodobě fungovat, ale také prosperovat (v protokolu jsou rozlišeny 4 možné cesty).


Mohli bychom se bavit o tom, které diety fungují na spalování tuků a které nikoliv, o makroživinách, potravinách, antinutrientech a suplementech nebo dokonce o různých typech tréninků pro spalování tuků. Předmětem tohoto článku však bylo podat obraz z širší perspektivy a pomoci odhalit zákonitosti, které Vám mohou bránit v přeměně postavy a přitom si je pro hledání nepodstatných detailů nemusíte vůbec uvědomovat. Jak se říká: Pro stromy nevidí les! A to ostatní? Na to je tady právě zmiňovaný Fat burning protokol. 

 

PERFORMANCE LIFESTYLE 3.0: FAT BURNING PROTOCOL

Protokol je vhodný v těchto případech:

  • Dosáhli jste nějakých výsledků, ale nedaří se Vám dále hubnout.
  • Nemůžete se na určitých místech zbavit vysoce odolné tukové tkáně.
  • Nebo dokonce trpíte dlouhodobou odolností na přeměnu postavy.
  • Máte problémy s inzulínem, estrogeny nebo štítnou žlázou.
  • Hledáte vhodné stravování, trénink a suplementaci pro nadcházející měsíce.
  • Rádi byste určili, jaký druh stravování je pro Vás z dlouhodobého hlediska nejvíce vhodný.

 

 ZJISTI VÍCE

Zakoupit

Může se Vám také líbit

4 komentáře

  • Odpovědět
    Jakub
    21.10.2017 at 17:15

    Ahoj,je fat burning protokol určený aj pre ľudí ktorí majú menej ako 10% tuku a priorita je pre nich naberat svalovu hmotu? či je tam aj nejaky jedálniček prípadne štýl stravovania na primarne naberanie svalovej hmoty

    • Odpovědět
      Adam Česlík
      14.11.2017 at 15:55

      Ahoj, lze jej použít i pro nabírání svalové hmoty u tzv. hardgainerů (je potom potřeba makra nastavit podle pravidel pro pokročilé).

  • Odpovědět
    Xxxx
    29.10.2017 at 19:08

    Jenom reklama k fat burning protocolu.. taky jsem si bezmyslenkovite myslel jak je spatne hladoveni ale mam dost znamych kteri tak zhubli a nenabrali po diete zpet.. je to jen o genetice.. a o sach vlnach ani nemluvim, pred soutezi jsou super, high carb daye krasne naplni glykogen a nastartuje metabolismus a udrzi hormon leptin aby se clovek tak netrapil..

    • Odpovědět
      Adam Česlík
      14.11.2017 at 15:37

      Zdravím, byl jsem jeden z prvních lidí, kteří již v roce 2013 psali obsáhlé články o různých formách přerušovaného hladovění veřejně pro velké publikum (dohledáte na ronnie.cz), dokonce jsem autorem prvního experimentu přerušovaného hladovění v přirozených podmínkách na světě (dohledáte v mé diplomové práci na performancetraining.cz) a ve zkrácené formě jim prošlo několik set klientů Performance lifestyle 2.0 (a podali mi zpětnou vazbu). Na základě toho jsem tedy mohl poměrně přesně vyvodit, že IF funguje pouze na určité procento populace, tvořené kombinací genetiky a jejich prostředí. Na druhou stranu sacharidové vlny bych nedoporučil nikomu (naturálnímu), protože kombinují nevýhody kalorické restrikce (katabolismus svalů a mozku) s rozvíjením závislosti na sacharidech (tělo nemá důvod pálit tuky). Více o této problematice píši ve článku ve Fat burning protokolu 🙂

    Napsat komentář