Optimalizace zdraví Performance lifestyle

Jakým způsobem škodí lepek?

Určitě jste již někdy slyšeli o škodlivosti lepku, jednu dobu to dokonce byla docela hipsterská módní vlna vyhýbat se mu a propagovat všechno gluten-free. Jaká je ale pravda?

Pravda je taková, že lepek není jediný nepřítel většiny lidí, ale rozhodně patří mezi ty nejnebezpečnější. Kombinace 40 let trvajícího zvyšování obsahu lepku v pšenici a genová mutace, která je bohužel u středoevropské populace velice častá, stojí za tím, že je lepek na nějaké úrovni problematický pro 90% lidí v našich zemích.


Celikalie je přitom pouze jednou formou nesnášenlivosti lepku na úrovni trávení. Problém s lepkem může mít totiž 4 různé podoby:

  1. Alergie na lepek (alergická histaminová reakce).
  2. Celiakie (intolerance/nesnášenlivost lepku/gliadinu na úrovni tenkého střeva), která je geneticky podmíněná (HLA-DQ 2 a DQ 8 mutace).
  3. Intolerance lepku v jiných tělesných systémech (non-celiac gluten disease, což je dneska v zahraničí již samostatná diagnóza, o které zatím v ČR většina lékařů neví nebo ji neuznává).
  4. Zvýšená citlivost na lepek, kdy lepek otevírá spoje ve stěně tenkého střeva bez na první pohled znatelných obtíží (vzniká leaky gut syndrom viz dále).

Zatímco první tři body se týkají pouze cca 10% populace s určitou genovou mutací, 4. bod se týká 80 % evropské populace a jeho hlavní hrozbou je, že problém s lepkem není při jeho konzumaci na první pocit nijak patrný, o to více je však z dlouhodobého hlediska rizikový (celiak přestane jíst lepek dříve, než by jej dokázal pomalu zabít).

 

Kde se toto extrémně vysoké číslo vzalo?

Na základě výzkumu týmu vedeného Dr. Alessiem Fasanem z roku 2000, který vyšel v prestižním časopise Proceedings of the National Academy of Sciences, má 80% populace přítomen ve svém těle ZONULIN, což je protein, který za přítomnosti lepku ze stravy otevírá spoje v tenkém střevě (lidé kteří jej nemají jsou pak geneticky odolnější proti autoimunitním onemocněním) a činí pro ně tak lepek problematický.

Na tuto problematiku upozorňuje česky ve svém příspěvku z roku 2009 například Prof. Ing. Jaroslav Petr, DrSc zde: https://www.tribune.cz/clanek/15042

Článek: Zdravé střevo, podceňovaný základ zdraví

 

Toto otevírání spojů v tenkém střevě, které postupem času vede k tomu, čemu se odborně říká leaky gut syndrom (syndrom zvýšené propustnosti tenkého střeva), pak následně může vést k:

  • Vytváření potravinových intolerancí i na dříve tolerované potraviny (většinou nejprve na další obiloviny a následně na potraviny, které s nimi konzumujete, což ve fitness kruzích bývají vejce, syrovátka, kasein a mléko obecně).
  • Sezónních alergií.
  • Kožních problémů (akné, ekzémy).
  • Autoimunitních onemocnění (které s trávením na první pohled vůbec nesouvisejí).
  • Téměř vždy vede k ničení štítné žlázy (a následnému vzniku autoimunitně podmíněné snížené činnosti štítné žlázy, což není jenom Hashimoto).
  • Zvýšenému dostávání toxinů do mozku, což následně souvisí s narušováním neurotransmiterové rovnováhy (deprese, úzkosti) a v krajním případě ničením myelinových obalů a tvorbou amyloidního plaku.
  • To celé je pak spojeno s nadměrným vyplavováním kortizolu a provokací a následným vyčerpáním imunitního systému.
  • Vedlejší byprodukt tohoto mechanismu je přitom tvorba rezistentní tukové tkáně na břichu a povolování břišní stěny.

 

Jak s touto hrozbou naložit?

V rámci knihy PL 3.0 Optimalizace zdraví je představen protokol sloužící k zacelení tenkého střeva (zbavení se leaky gut syndromu), odstranění získaných potravinových intolerancí a odhalení těch genetických spolu s dalšími postupy obnovy zdraví trávicí soustavy. Protokol je v základu psán na 1 měsíc a je prezentován na 3 úrovních obtížnosti podle toho, jak velké problémy již nyní máte.

Součástí protokolu jsou také rady, jak se vypořádat s dalšími problémy na úrovni trávicí soustavy, které mohou ovlivňovat Vaši přeměnu postavy i celkové zdraví, jako je SIBO, Hypochlorhydrie, nedostatečná trávicí kapacita, nedokončená detoxikace a špatná funkce trávení obecně.

Protokol obnovy GIT spolu s přednáškami do dnešních dní pomohl stovkám klientů k tomu, aby mohli začít žít zdravější a plnohodnotnější život a zbavil je rezistentní tukové tkáně či vleklých zdravotních problémů. Byť však příčina většiny nemocí začíná ve střevech, jedná se pouze o část celé rovnice optimálního zdraví, kde těmi dalšími jsou efektivní detoxikace, hormonální optimalizace a psychická renesance, kterými se zabývají další protokoly a knihy.

Mgr. Adam Česlík

 

Může se Vám také líbit

5 komentářů

  • Odpovědět
    Matěj Kubis
    13.11.2017 at 18:54

    Dobrý den, mám větší formu akné na zádech, po mém otci. Může to s lepkem souviset? I když jsem jej vyřadil, nikdy jsem nezaznamenal žádné změny, nejspíš je to především hormonální nerovnováha/toxiny. Obsahuje Optimalizace zdraví od Vás něco pro mne užitečného v tomto směru? Díky

    • Odpovědět
      Adam Česlík
      14.11.2017 at 15:32

      Akné je multifaktoriální problém, zálěží kde přesně se nachází a jak vypadá. Troufám si tvrdit, že většina forem je z příčiny zatíženého trávení / nedostatečné kapacity jater a ledvin a je tedy odstranitelná přes protokoly z knihy PL 3.0 Optimalizace zdraví. Ten zbytek je dán hormonálně (nadměrná konverze T na DHT u mužů) a pak jej lze zvrátit optimalizací hormonů, respektive uzavřením receptorů DHT v pokožce.

  • Odpovědět
    Marek Lenárd
    14.11.2017 at 10:49

    Mohu poprosit o uvedení zdroje k daným číslům? Předem děkuji.

    • Odpovědět
      Adam Česlík
      14.11.2017 at 15:30

      Zdravím, doplněno do článku.

  • Odpovědět
    SM
    17.11.2017 at 21:33

    Dobrý večer, zajímalo by mne tedy, kde jednoduše čerpat sacharidy, kdyz jsem vytrvalec a ektomorf. Při extrémních trenincich okolo 4-5 hod. je glykogen na nule. Které obiloviny jsou nejmenším zlem a mají nejméně antinutrientu. Jaky je tedy nej zdroj sacharidu, kdyz ovoce ma hodne zavadne fruktozy a v zelenine je minimum sacharidu. Jsou dobrou volbou brambory a bila ryze? V italii se ji semolinove těstoviny kazdy den a patri mezi nejzdravejsi národy a treba v mexiku ji hodně luštěnin plných antinutrentu a jsou též poměrně zdraví. Děkuji za odpoveď!

  • Napsat komentář