Optimalizace zdraví Performance lifestyle

Velká cholesterolová lež!

Posledních 60 let žijme v jedné velké lži, která propojila zvýšený cholesterol a vyšší riziko KVO / úmrtnosti. Nejenže toto propojení nebylo nikdy skutečně prokázáno, ale největší výzkumy z této oblasti hovoří o přesném opaku.

Framinghamská longitudiální studie, která už 70 let mapuje 3 generace 7000 pacientů zjistila, že 80% lidí, kteří utrpí onemocnění srdce má stejně vysoký cholesterol jako lidé zdraví.

Ba co více, v roce 2016 (Ravnskov. U. a kol.) vyšla studie, která na základě výsledků 68 094 pacientů prokázala, že nejenže zvýšená hladina LDL (obecně označovaného jako špatný) cholesterolu nesouvisela s vyšší úmrtností, ale byla s ní dokonce reverzně spojena! To znamená, že nejvíce umírali idé, kteří měli nízkou hladinu LDL krevního cholesterolu.

Zatímco vyšší hodnoty HDL cholesterolu jsou spojeny s celkovým zdravím, lehce zvýšená hladina krevního LDL cholesterolu je ukazatelem anabolického prostředí organismu, kde právě zvýšená hladina androgenů u mužů a estrogenů u žen chrání srdce (takže pokud Vám vyjde v krevních testech, rozhodně není nutno plašit se).

To je také důvodem, proč by měla Vaše strava obsahovat dostatečné množství nasycených tuků, primárně z vajec, másla, kokosového oleje a kvalitního masa z volně pasoucích se zvířat.

Pokud Vás zajímá, jaké jsou skutečné krevní markery související s vyšším rizikem vzniku KVO onemocnění a jak nastavit stravu z dlouhodobého hlediska tak, abyste prosperovali (s přihlédnutím k Vaší genetice i aktuální situaci), doporučuji PL 3.0 Fat burning protokol.

Adam Česlík

Může se Vám také líbit

2 komentáře

  • Odpovědět
    Radim Novotný
    3.1.2019 at 22:56

    Dobrý den, chtěl bych se vás zeptat, jaký je váš pohled na následující studie, které zase dokazují, že zvýšené hladiny sérového cholesterolu zvyšují tvorbu plaků na stěnách cév a tím výrazně podporují vznik aterosklerózy, tedy je zde přímé riziko kardiovaskulárních onemocnění. Oproti tomu zase snižování sérového cholesterolu vede k prokazatelnému snížení rizika aterosklerózy.

    1) https://www.ahajournals.org/cms/attachment/f6e350c4-fbcb-4423-bc43-3cbbac9488c4/hc01.cir.0000103664.47406.49.pdf
    2) https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673694905665
    3) https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199610033351401

    Děkuji, Radim.

    • Odpovědět
      Adam Česlík
      4.1.2019 at 12:44

      Zdravím Radime, cholesterol je téma na knihu, minimálně na část přednášky (a budu o něm mluvit v únoru na přednáškách). Tady Vám tedy alespoň napíši pár bodů:
      1) krevní cholesterol (což není cholesterol ale lipoproteiny) nesouvisí s konzumovaným cholesterolem (který tělo používá na obnovu).
      2) existují různé druhy LDL a různé geny, které ovlivňují jeho využití, pokud nejsou ve studii tyto faktory zohledněny, nemá vypovídající hodnotu, protože pak v podstatě nepoukazuje na nic.
      3) stejně tak existují studie, které říkají přesný opak. Je na každém člověku, který postoj si tedy vybere a je potřeba jej respektovat. Např. zde meta-analýza více než 70ti studií https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24723079

    Napsat komentář

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.