Performance lifestyle

Jaký zvolit proteinový doplněk?

Nejčastější otázka, která mě celé ty roky pronásleduje v tisících kopiích na emailu je, jaký proteinový doplněk stravy doporučuji?

Byť je proteinový doplněk z mého pohledu až 4. nebo 5. nejdůležitější suplement, budiž! Krátká odpověď je, že pokud bych měl vybrat jeden, byl by to Native Whey od Reflexu, který doporučuji jako syrovátkový protein první volby již od roku 2013 (v té době Micro whey), a který si nyní můžete zakoupit na Brainmarket.cz v sekci doplňky stravy.

Pojďme si ale udělat jasno i v dalších druzích proteinových doplňků, které jsou běžně dostupné.

Syrovátkový koncentrát

Jedná se o nejlevnější a také nejčastěji zastoupenou formu proteinu. Kromě samostatného doplňku stravy ho naleznete v nejrůznějších koktejlových náhradách stravy a proteinových tyčinkách. Obvykle ale obsahuje velké množství cukrů, barviv, aromat a jiných aditiv.

Syrovátkový izolát

Izolát je už o něco lepší formou proteinu, kterou lze obecně doporučit. Pro doplnění proteinu během dne bohatě postačí, zvlášť pokud zvolíte ten, který je vyroben metodou CFM.

Jeho lepší variantou je ovšem:

Nativní syrovátkový izolát

Co je na něm tak výjimečného?

Ten se vyrábí přímo z čerstvého mléka, bez zbytečného zahřívání a zachovává si tak veškeré nutriční, anabolické i imunologické hodnoty. Nad to je dobře stravitelný a je tak nejlepší volbou proteinu po tréninku.

Syrovátkový hydrolyzát

Jedná se o protein s nejvíce naštěpenými bílkovinnými řetězci. Výsledkem je tak dobrá vstřebatelnost, ale nevalná chuť. Nad to je jeho nevýhodou i vysoká cena, v poměru s kvalitou (běžně není k dostání ve formě „native“) je tak stejně lepší volit nativní syrovátkový izolát.

Esenciální aminokyseliny

Esenciální aminokyseliny je pro syntézu proteinu nezbytné tělu dodat zvenčí. Pro pití během tréninku (nebo i během dne) jsou navíc vhodnější než samotná BCAA, která mohou naopak způsobit kanibalizování vlastní svalové hmoty. Esenciální a semiesenciální aminokyseliny s elektrolyty – Performance elektrolyt complex, seženete na brainmarketu.

Veganské proteiny

Ty jsou kategorií samy o sobě, nenáviděné příznivci konzumace masa a milované zastánci alternativních výživových směrů. Pravda ovšem jako vždy není černobílá a kvalitní veganský protein může být jedinou možnou volbou pro toho, kdo trpí intolerancí syrovátky, nebo dobrým suplementem při obnově střevního zdraví (pro vysoký obsah vlákniny). V moři suplementů je však těžké pohledat ten kvalitní, doporučit ale lze veganské proteiny od Sunwarrioru.

Pokud se již nějakou dobu stravujete v souladu se svým individuálním nastavením, kvalitní proteinový doplněk poznáte jednoduše podle toho, jak na něj reaguje vaše trávení. Zjistíte pak také, že je lepší držet kvalitu nad kvantitou a obloukem se vyhýbat levným proteinům, jejichž výsledná stravitelnost není o moc lepší než stravitelnost písku. Běžné levné a nekvalitní proteiny se vyrábějí z pasterizovaného odpadního mléka a způsobí vám leda tak nadýmání a vypěstujete si na nich intoleranci.

Tip na závěr: Pokud jsou ve složení proteinu cukry, kasein, sója nebo stopy korýšů, tak se jim vždy obloukem vyhněte!
Podrobnější přehled různých typů proteinů naleznete ve Fat burning protokolu.

Adam Česlík

Může se Vám také líbit

1 komentář

  • Odpovědět
    Dave
    24.5.2018 at 10:26

    A co dříve doporučovaná varianta od Myprotein? Bude tam nějaký rozdíl v kvalitě?

  • Napsat komentář

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.