Performance lifestyle Spalování tuků

Jak by měla vypadat snídaně pro spalování tuků?

Řada lidí přisuzuje snídani až magický efekt na spalování tuků, ten je většinou ale spojen spíše s celkovou úpravou životního stylu (spánek, režim), výběrem potravin (vyřazení junk foodu) a cvičením než se snídaní samou o sobě.

V rámci systému Performance lifestyle může mít snídaně mnoho podob: Pevnou (klidně i se sacharidy), tekutou (různé superhaky) nebo klidně i půst. Obecně ale platí, že pokud chcete spalovat tuk a zvyšovat po ránu svůj kognitivní výkon, tak by neměla snídaně z hormonálního hlediska obsahovat sacharidy.

Ty totiž vedou k velkému vyplavení inzulínu, který Vás utlumí (sníží energizující kortizol a přepne do parasympatiku), což můž být u některých lidí spojeno s propadem energie (který pak řeší kávou  a stimulanty) a obecně k rychlému nástupu hladu, většinou v podobě bažení po dalších sacharidech.

Dalším problémem sacharidových snídaní bývá, že stojí na potravinách s vysokým obsahem antinutrientů (oves, bílky, mléko, ořechy), které pak v rámci dlouhodobého monotónního stravování mohou začít tělu škodit.

Já osobně jsem asi tak pět let snídal klasiku ovesnou kaši s proteinem a vytvořil jsem si z toho nepěkné ekzémy, kterých jsem se léta nemohl zbavit.

Pokud si oproti tomu dáte snídani postavenou na bílkovinách a tucích (např. vajíčka, ale bez pečiva), tak dokážete být produktivní minimálně dalších pět hodin, aniž byste měli hlad. Co je více praktické?

Samozřejmě je potřeba zmínit, že v rámci populace vždy existují genetické extrémy, což jsou v tomto případě lidé, kteří na ranní dávce sacharidů perfektně fungují (je to ale malé procento). Z těch se pak bohužel často stávají extrémní popularizátoři sacharidových snídaní pro všechny.

Podrobně o různých formách snídaně pro 3 rozdílné styly stravování, včetně konkrétních příkladů naleznete v PL: Fat burning protokolu nebo již brzy v nových tréninkových protokolech PT (kde budou snídaně pro jednotlivé cíle).

Shrnutí: Sacharidové snídaně nejsou ďáblem, který číhá, aby z Vás udělal svojí d*vku, ale z hlediska spalování tuků nejsou pro většinu lidí vhodné. Pokud máte velice nízké procento tělesného tuku (u mužů pod osm), je výběr snídaně daleko více liberálnější a sacharidy pak na snídani můžete (pokud cítíte, že na nich fungujete lépe). 

Adam Česlík

 

Může se Vám také líbit

Žádné komentáře

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.