Performance lifestyle Výkonnost

Cold Brew jako nootropikum

☕️Káva je nootropikum, které zkoušel pravděpodobně každý z Vás. Výzkum mapující jeho pozitivní vliv na výkon, psychické zdraví a dokonce i spolu-léčbu neurodegenerativních onemocnění hovoří poměrně přesvědčivě o benefitech pití kávy. 📈

Tak, jak je u nás káva běžně konzumována, se však ze zdroje benefitů stává daleko častěji zdroj problémů.

Největší prohřešky při pití kávy jsou tyto:

🔻přidávání cukru a/nebo mléka do kávy (antinutrienty, snižují dostupnost kofeinu)

🔻pití z plastových kelímků nebo víček (nejen ekologie, ale také uvolňování plastů do kávy)

🔻pití instantní kávy (odpadní zbytky zrn) nebo různých kapslí (těžké kovy)
Ani pokud si dáte tradiční italské espresso nebo si uděláte kávu z French-pressu, nemáte ještě vyhráno. Dalšími dvěma problémy, o kterých se u kávy příliš neví jsou:

➖Antinutrienty obsažené v kávovém zrnu (ty jsou problematické jen pro někoho).

➖Plísně, které rostou na kávových zrnech a nebo na druhé straně pesticidy použití k jejich ošetření, které se díky metodě extrakce vysokou teplotou dostávají do nápoje a následně působí v mozku neurotoxicky.
Plísně byly důvodem toho, proč jsem dlouhá léta kávu nepil. Nedělala mi dobře. Po asi 20ti minutovém boostu energie se u mě totiž dostavil brain fog, zhoršení kognitivního výkonu a neschopnost se soustředit. Tento efekt nemusí pocítit všichni (závisí na individuální citlivosti a propustnosti mozkové bariéry), plísně však zdravé pro nikoho.

JAKOU SI DÁVAT KÁVU?

Jedním z řešení je vybírat pouze výběrovou organickou kávu nejvyšší kvality 🌿(nebo si ji dávat v těch nejvíce hipsterských bistrech, kde je nabízena) a vyhýbat se klasickým restauracím a kafetériím, jejichž zrna jsou často infikovány.

Druhým řešením je pak typ přípravy kávy za studena neboli 🥃Cold brew, kdy na hrubo mletou kávu necháte louhovat ve studené vodě 12 hodin a pak přefiltrujete.

Taková káva má nižší kyselost, obsahuje minimum antrinutrientů, plísní a pesticidů a je proti-zánětlivá. Díky dlouhé době extrakce (a vysokému objemu kapaliny) pak také obsahuje až 200 mg kofeinu (klasické espresso má sotva 40 mg), takže pak působí také jako velice silný životabudič. 🌪

Káva může působit jako silné nootropikum, je však potřeba dávat pozor na původ a kvalitu kávových zrn, metodu přípravy a také z čeho a jak kávu pijete. Není proto divem, že obdobně jako pití čaje by i pití kávy mělo být potěšujícím rituálem a nikoliv plastovým kelímkem, který do sebe obrátíte při spěchu do práce.

Nemáte dost? Dalších 40 praktických tipů, jak okamžitě zlepšit svou výkonnost a 21 nejefektivnějších nootropik na přednášce Neurohacking (5. 8.).

 

Může se Vám také líbit

2 komentáře

  • Odpovědět
    Dominik
    31.7.2018 at 21:06

    Zdravím,
    kofeín znižuje cerebrálny krvný prietok.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19219847
    Z mojej osobnej skúsenosti mi kofeín pomáha sústrediť sa na jednoduché a monotónne úlohy, ako aj zvyšuje fyzický výkon, no kognitívne funkcie ako napr. pamäť, logické myslenie, a kreativita sa nezlepšia, na rozdiel od niektorých iných nootropík. Práve naopak. Ako keby „zužoval“ vedomie.
    Uznávam, že to môže znieť mierne ezotericky, toť však jeden z efektov vylaďovania funkčnosti a citlivosti organizmu.
    Máte tip, ako mitigovať tento efekt – teda aby kofeín stále pôsobil stimulačne, no zároveň nie „limitujúco“?
    Vopred vďaka.
    Dominik

    • Odpovědět
      Adam Česlík
      1.8.2018 at 10:33

      Zdravím, ano ten efekt kofeinu na snižování kog. výkonu vzniká právě tou restrikcí krve a kyslíku do mozku (je tomu tak ale pouze u některých jedinců na základě individuality). Pak je potřeba současně užívat nootropika, která průchod krve do mozku zvyšují. Mluvit o nich budeme právě na přednášce Neurohacking. Adam

    Napsat komentář