Optimalizace zdraví Performance lifestyle

Suplementace hořčíku: Zdraví, formy, dávka

Hořčík má v našem těle nezastupiteknou roli a patří mezi esenciální minerály, které musíme doplňovat. Bohužel se při fyzické aktivitě a stresu snadno spotřebovává a řada lidí pak trpí jeho nedostatkem, který se může projevovat od úzkostnosti, přes depresivitu, neklid, zhoršenou regeneraci, snížený testosteron, až po nedostatek energie. Jeho deficit byl ve studiích spojen s osteoporózou, chronickým únavovým syndromem, depresemi, přetrénováním a především pak s vyšším rizikem infarktu (a obecně KVO), arteriosklerózou a diabetem.

Protože se hořčík v těle zvýšené spotřebovává při stresu, fyzické aktivitě a špatné stravě a dnes ho do sebe ze stravy příliš nedostaneme (na základě antropologických studií ho máme dnes ve stravě o 400% méně než v dobách paleolitu), je potřeba jej suplementovat.

Z hlediska suplementace se magnézium užívá vždy ve sloučenině (např. magnezium bisglycinát). Látka, na kterou je navázáno pak rozhoduje o jeho vstřebatelnosti do těla a následné využitelnosti (zde glycin). Zbytek tvoří elementární magnézium. V lékárně se u nás většinou udává chybně označení pouze jako „magnézium“ (místo označení sloučeniny), což pak můž vyvolávat zmatek.
Obecně platí, že není potřeba hlídat a počítat elementární magnézium, protože jeho reálné využití se liší právě na základě sloučeniny. Pole té se proto liší i doporučené dávkování.

Z hlediska maximální vstřebatelnosti a využitelnosti v těle tam, kde ho potřebujeme (srdce, svaly, zklidnění nervové soustavy) je nejideálnější formou zmiňované Magnézium bisglycinát v dávce 800 – 1600 mg denně (hmotnost sloučeniny). Jedná se o mezinárodně uznávaný standard suplementace magnézia.

V případě deficitu je pak během nasycovací fáze je vhodné tuto dávku zdvojnásobit (závisí podle Vaší hmotnosti) a přidat i jiné formy magnézia (např. 5g magnesium citrát).

Kompletní kapitolu i s vědeckými studiemi o magnéziu a jeho různých formách najdete v novém PL: Starter pack. Na tomto blogu najdete také hlavní článek o magnéziu: http://risebyperformance.cz/2016/03/mg/.

Může se Vám také líbit

Žádné komentáře

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.