Optimalizace zdraví

Červené víno a jeho účinky na zdraví (nejen o resveratrolu)

Kvalitní plné červené víno je něco, co Vám v přimeřeném množství může dělat nejen dobře na duši ale přispět i Vašemu zdraví. A nemluvíme tady ani o hormetickém efektu alkoholu, ani o resveratrolu. Víno v sobě totiž skrývá daleko více pravdy.

 

-In vino veritas, in aquam sanitas-

Je až s podivem, že zatímco kurkumin se těší stále větší popularitě (a to i z oficiálních míst podle množství pozitivních účinků na zdraví, které se nacházejí na ON HOLD seznamu SZÚ) a extrakt ze zeleného čaje ho v mnohém následuje. U červeného vína, potažmo resveratrolu, se však vždy jednou za čas proženou internetem články, které se je snaží očernit.

Zatímco užívání kurkuminu se váže k indické kultuře a Ajurvédě a pití zeleného čaje je tradicí v Japonsku, tak i na našem kontinentu existuje tradice užívání superlátek, která sahá až do Antického Řecka.

Ano, hádáte správně, naší lokální superpotravinou je právě červené víno. To se v Evropě pije tak dlouho, že máme jeho užívání tak nějak v genech (např. rychlejší odbourávání alkoholu než naší Japonští přátelé). Proč se tedy bránit tomuto léku? 🙂

Ale nyní již vážněji. Červené víno obsahuje celou řadu superlátek (= mnohočetný pozitivní vliv na zdraví). Ty se do něj dostávají z hroznů vinné révy během macerace a fermentace. A kde se berou v hroznech? Ty je v sobě zase vytvářejí jako sobě vlastní antioxidanty, které je chrání před volnými radikály (např. když jsou vystaveny intenzivnímu slunci).

 

Co obsahuje červené víno?

Mezi tělu prospěšné látky, které obsahuje červené víno (ale jen některé viz dále), patří především:

  • Resveratrol – u vína asi nejznámější látka, o jejichž účincích na zdraví se ještě budeme bavit.
  • Pterostilben (R) – látka podobná resveratrolu, která se však ve větší míře dostává do mozku (největším zdrojem jsou borůvky).
  • Proanthokyanidiny (R) – OPC, které jsou v hroznových jadércích, které se při přípravě červeného vína také používají.
  • Melatonin: Ano, červené víno obsahuje melatonin [R]. Bylo to až poměrně nedávno (rok 2006), kdy Italští vědci zjistili, že melatonin nevytvářejí pouze savci, ale také některé rostliny. Melatonin nám přitom nejen pomáhá se spánkem (ovlivňuje rytmus spánek – bdění), ale působí v našem těle také jako velice silný antioxidant [R] a podle některých vědců to tak může být právě on, kdo stojí za Francouzským paradoxem [R].

Červené víno však obsahuje také živé bakteriální kultury (které v něm vznikají při náležitém procesu fermentace), ve studii [R] to bylo konkrétně 13 prospěšných bakteriálních kmenů, které dokázaly přežít průchod ústy i kyselým prostředím žaludku a efektivně se uchytit na mukusu střevní sliznice. Díky tomu tady máme jeden z nejefektivnějších přírodních probiotických suplementů, o kterém v podstatě nikdo neví (většina komerčně prodávaných probiotik se neuchytí nebo je zničena při cestě do střeva, ale to je jiný příběh).

 

Proč to není o resveratrolu

Pozitivní efekt červeného vína na zdraví nemůžeme posuzovat pouze z hlediska resveratrolu. Toho tam zase tolik není (cca 1,3 mg na 3 deci [R]).

RESVERATROL je velice zajímavá látka a bude se jí věnovat samostatný článek. Rozhodně totiž neplatí, že by nebyl prokázán jeho pozitivní efekt na lidech, nebo že ho naše tělo hned odbourá. Jen je potřeba užít ho v kombinaci s piperinem [R], kurkuminem [R] nebo obojím, jako je tomu v Performance epigeneic komplex.

Skutečný pozitivní efekt pití červeného vína tak vzniká až v kombinaci všech polyfenolů a melatoninu (studie o synergii resveratrolu s melatoninem [R]).

 

Pozitivní účinky pití vína na zdraví

1.Pití červeného vína je obecně prospěšné pro mozek [studie s lidmi: R], srdce [studie na lidech a přímo s vínem: RR, R, R] a cévy [víno na lidech: R].

2. Působí na naše tělo silným antioxidačním a protizánětlivým efektem [R].

3. Pití červeného vína chrání mozek (má neuroprotektivní efekt): Všechny obsažené látky (resveratrol, pterostilben, OPC i melatonin) se dostávají do mozku, kde je zmapováno jejich pozitivní působení (tohle by bylo na samostatný článek – více viz přednáška Nootropika). Dokonce i látky produkované prospěšnými bakteriemi, které se nalézají ve víně, působí protektivně v mozku [R].

4. Červené víno zesiluje střevní bariéru a snižuje střevní zánětlivost [Studie z února 2019: R]. Střevní bariéra zabezpečuje, aby se patogeny z trávicí trubice nedostávaly do těla. Čím více je narušená, tím hůře pro naše zdraví (dnes už existuje několik tisíc studií o syndromu leaky gut a několikanásobně více o střevní propustnosti).

5. Obnovuje mikrobiom, má prebiotický i probiotický efekt [R]. Obsahuje široké spektrum bakteriálních kmenů, které přitom přežívají průchod GIT a dokáží se uchytit. A jak víme, zdraví mikrobiomu odráží naše celkové zdraví (fyzické i psychické).

Pití malých dávek červeného vína je tedy dobré pro prevenci vzniku kardiovaskulárních a cévních onemocnění + funguje jako nootropikum.

Hlavním důvodem, proč ho doporučuji pít svým klientům (jak v Nemoc začíná ve střevech, tak v PL: Starter pack), je ale výše uvedený pozitivní vliv na zdraví střev: Červené víno posiluje mikrobiom a zesiluje střevní bariéru, dva klíčové obranné mechanismy našeho zdraví (proč jsou nezbytné pro zdraví si řekneme zase jindy).

Víno však kromě toho také dobře chutná, je dobrým doplněním kvalitního jídla, a cítíte se po něm příjemně (alkohol zvyšuje pocit dobré nálady a relaxace). Pokud přitom jdete večer spát s tím, že jste bez stresu a máte dobrý pocit, že i když dodržujete režim, můžete si užít vínko, zvyšuje to Váš well-being. A navíc víme, že malé množsví alkoholu zvyšuje testosteron. Ještě nějaké otázky? 😀

Jen musíte pamatovat na dvě věci: Maximálně 2 deci denně (na jednu sklenici to tedy neuhrajete) a pouze a jen červené víno, které je kvalitní a obsahuje dostatečné množství prospěšných látek.

 

Není červené víno jako červené víno: Zdravé je jen některé

Ne všechna červená vína jsou si rovna a existuje veliký rozdíl mezi tím, zda budete pít nekvalitní čúčo z Albertu nebo tradičně připravované červené víno ze Sardinie.
Zatímco nekvalitní červená vína obsahují naprosté minimum účinných látek a okouzlí Vás maximálně tak množstvím mykotoxinů z plísní rostoucích na hroznech [R], tak kvalitní a plné červené víno, ze specifických oblastí a regionů, připravované tradičními metodami, může mít skutečně znatelný pozitivní vliv na zdraví.

Zdravotní benefity vína se přitom neodvíjejí od jeho ceny (zdraví prospěšné víno koupíte už za 250 Kč) ani informací, které Vám přednese someliér (jeho rodokmenu atd.), ale od dvou základních faktorů:

1. Typ hroznů a místa kde rostou: Nadmořská výška, intenzivní slunce, výkyvy počasí a další typy nepříznivých povětrnostních podmínek způsobují hroznům stres a ty potom vytvářejí více prospěšných polyfenolů [R].
Z toho důvodu dáváme z hlediska zdraví přednost zahraničním vínům, především z Chile a Argentiny (Andy), Itálie (Alpy, jih, Sardinie) nebo Francie (oblast Pyrenejí).

2. Délka macerace a fermentace: Červené víno je zdravější než bílé, protože při své přípravě prochází procesem macerace a následné fermentace, během kterých se dostávají účinné látky z hroznů a jejich semínek do alkoholu a současně tam probíhá množení prospěšných bakterií.
Čím delší je proces macerace a fermentace, tím více látek se do vína uvolňuje. Dnes se bohužel macerace zkracuje na 8-10 dní a provádí se v nerezových tancích. Můžete však najít vína, která macerují 2-3 týdny (v sudech typu barrique, které zvyšují obsah fenolů) [R]. Klenotem mezi nimi jsou vína ze Sardinie a jihozápadní Francie, kde se drží tradiční macerace po dobu tří neděl, a tato vína pak obsahují více zdraví prospěšných látek  [R].

 

Která červená vína pít?

Na základě kritérií uvedených výše dávám výběr vín, které osobně nejvíce doporučuji (určitě existují i další, splňující kritéria, tyhle jsou ale moje nejvíce oblíbené a prozkouamané). Seřazeny jsou vzestupně po nejlepší.

  • Merlot a Malbec Argentina.
  • Merlot a Malbec Chile.
  • Pinot Noir z oblastí kolem Pyrenejí (Španělsko).
  • Barolo z Piemontu (Itálie / Alpy).
  • Primitivo z Puglia (Itálie).
  • Jakékoliv víno se Sardínie.

 

Doufám, že se tento článek stane definitivní příručkou pití červeného vína a příště se podíváme přímo na efekt resveratrolu a jeho suplementaci. Do té doby si vychutnejte sklenku skvělého Primitiva z Apúlie (Puglia).

Adam Česlík

PS: Kupujte vždy červené víno v odpovídající kvalitě. Ani Primitivo nemusí být automaticky dobré. Koupíte jak Primitivo z Rossmana za 80 Kč, kde lze mít vážné pochyby o délce macerace, tak skvělá dlouho macerující Primitiva.

 

Disclaimer: Pití alkoholu považuji za nejhorší drogu současnosti. Alkohol ničí zdraví na všech úrovních a neměl by být tolerován s výjimkou červeného vína, které se pije v malém množství a pozitiva značně převyšují negativa. Nedívejte se na červené víno jako na alkohol ale jako na tinkturu účinných látek naložených v alkoholu.


 

PERFORMANCE LIFESTYLE: STARTER PACK

UPGRADUJTE SVŮJ ŽIVOTNÍ STYL

Může se Vám také líbit

8 komentářů

  • Odpovědět
    Felix
    17.2.2019 at 1:05

    Ten článek je super! Velice si vážím vaší publikace – Nemoc začíná ve střevech, protože mi to v lecčems pomohlo otevřít oči!

    Chci se zeptat na jednu věc. Jak řešit to, že si člověk koupí 0,7l kvalitního červeného vína, které zmiňujete v článku a které je mnohdy celkem vcelku drahé (kolem 250-750,- Kč), Otevře ho a měl by vypít denně pouze 0,2l v rámci zdravé konzumace. Jenže tady narážíme na problém. Co s tím 0,5l zbytkem? Druhý den už jeho kvalita přeče jen kolísá a další dny už by se pít nemělo vůbec a navíc vyčichne a ztratí svojí chuť, kouzlo a nejspíš i zdravotní benefity které v článku zmiňujete. Jak řešíte tenhle fakt? Díky za odpověď.

    • Odpovědět
      Adam Česlík
      17.2.2019 at 11:12

      Existují různé metody od vakuových uzávěru, přes coravin, až po nejlevnější možnost: Vrátit zpátky korek, zakrýt vrch lahve alobalem, utěsnit gumičkou a dát do lednice. Takto se dá víno v pohodě konzumovat až pět dalších dní.

  • Odpovědět
    Michael
    19.2.2019 at 20:23

    Zajimavý článek, avšak nespočet studií dokazuje, že víno i v takovém množství narušuje REM spánek, včetně správné produkce melatoninu. Není to trochu kontraproduktivní si ničit REM spánek?

    • Odpovědět
      Adam Česlík
      21.2.2019 at 11:19

      Rád se na ty studie, mapující to na červeném vínu mrknu 🙂 Osobně se mi po víně zdají ty nejživější sny a funguje na mě jako trankilizér.

  • Odpovědět
    Jan
    20.2.2019 at 0:37

    Rád bych se zeptal, kdy ideálně a jak dlouho před spaním je vhodné víno pít ?

    • Odpovědět
      Adam Česlík
      21.2.2019 at 11:19

      2-3 hodiny před spaním nebo s večeří.

  • Odpovědět
    Jan
    20.2.2019 at 13:07

    A dále se chci zeptat, zda dvě deci denně nejsou rizikové například k vzniku závislosti na alkoholu. Není potom lepší užívat pouze Epigenetic complex a nepíšu víno vůbec ?

    • Odpovědět
      Adam Česlík
      21.2.2019 at 11:21

      Já si myslím, že denně to snad nikdo pít nebude 🙂 Většinou hovořím o pití v pátek / sobotu, případně 3-4x týdně při protokolu.

    Napsat komentář

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.