Hormonální optimalizace Optimalizace zdraví Performance lifestyle Spalování tuků

Estrogenová dominance a odolnost na spalování tuků

Pokud děláte pro spalování tuku maximum, dodržujete tréninkové plány, striktně hlídate jídelníček a snažíte se nedělat přešlapy, a přesto se nemůžete zbavit odolné tukové tkáně na stehnech a hýždích, tak to může být poměrně frustrující. Jaká může být skrytý příčina? 

Možná jste se s tímto problémem setkala osobně nebo jej znáte od svých kamarádek: Vrchní polovina těla vypadá skvělě, svaly se rýsují, ale ta spodní jakoby patřila jinému člověku. Na stehnech a hýždích se drží neúměrně více tuků a ani sebelepší dietou nebo tréninkem se jej nedaří snižovat.

Důvodem této nerovnováhy bývá nejčastěji příčina, kterou nazýváme jako ESTROGENOVÁ DOMINANCE: Nadměrné množství estrogenů, narušený estrogenový metabolismus a tím způsobené zvýšené ukládání tukové tkáně v místech, kde je u žen nejvíce estrogenních receptorů: Na hýždích a bocích.

 

Estrogenová dominance u žen?

O estrogenové dominanci jsme v minulosti (rok 2015) již psali ve článku o nadměrném množství estrogenů u mužů s názvem Testosteronové války. Estrogenová dominance ale bohužel není problémem pouze mužů. U žen je ale hůře pochopitelná, estrogeny jsou přece jejich hlavními pohlavními hormony, takže čím víc estrogenů, tím lépe. Nebo ne?

Bohužel nikoliv…

Klíčový je poměr mezi dvěma skupinami hormonů – estrogeny a progesteronem. Pokud jsou ve vzájemné harmonii, je vše v pořádku.

Predispozice k nadměrným estrogenům můžete mít dánu geneticky, není to ale jediný důvod jejich dominance.

Problémem dnešní doby je především to, že jsme ze všech stran bombardováni látkami, které tuto rovnováhu estrogenů a progesteronu vychylují. Patří mezi ně pochopitelně hormonální antikoncepce a alkohol, méně známé zdroje jsou pak chemické látky, které narušují hormony (tzv. hormonální disruptory), a především pak  xenoestrogeny.

 

Xenoestrogeny a přetížení detoxikace

Xenoestrogeny jsou chemické látky, které se používají v průmyslu, kosmetice a dalších odvětvích lidské činnosti, které nám sice slouží, ale jak se zjistilo, tak po vstupu do těla (skrze GIT, sliznice či pokožku), se mohou vázat na estrogenní receptory. Ba co více, oproti klasickým estrogenům mají daleko větší přilnavost (afinitu) na estrogenní receptory, což znamená daleko  silnější estrogenní působení.

A kde mají ženy nejvíce estrogenních receptorů? Tušíte správně, na hýždích a zadku. Pokud nadměrné množství xenoestrogenů vychýlí Vaši hormonální rovnováhu, tak proto právě na nich nejčastěji vzniká problém s ukládáním odolné tukové tkáně.

Xenoestrogeny se následně stejně jako další použité hormony zapojují do estrogenového metabolismu. Použité estrogeny a xenoestrogeny se odbourávají v játrech (zejména pomocí methylace, glukuronidace a sulface), kde pokud tyto procesy neprobíhají optimálně (geny vs. životní styl), může dojít k překročení detoxikační kapacity nebo vzniku rakovinotvorných estrogenních metabolitů (katecholové estrogeny).

Dalším slabým článkem řetězce pak ještě může být zdraví trávicí soustavy. Deaktivované estrogeny se totiž následně dostávají do tlustého střeva, odkud jsou při dostatku vlákniny (a ideálně ligandů) odvedeny bezpečně pryč. Pokud ale trávení nefunguje a estrogeny nejsou bezpečně odváděny (např. zácpa, nepravidelná stolice, narušený mikrobiom a další důvody), mohou se stát znovu aktivními a vracet se do oběhu. Tím následně přispívají k estrogenní dominanci a dále přetěžují detoxikační kapacitu.

 

Deset kroků, jak se zbavit estrogenové dominance:

Pokud máte problém se znaky nadměrného množství estrogenů, přetíženou detoxikací nebo právě rezistentní tukovou tkání, které se nemůžete bez ohledu na použitou dietu zbavit, bude vhodné podívat se na problematiku z trochu širší perspektivy a zařadit některé z níže uvedených základních, a léty prověřených strategií, pro zbavování se estrogenní dominance:

 

1. Vyřaďte alkohol.

Alkohol zvyšuje estrogenovou dominanci hned několika způsoby (působí estrogenně sám o sobě, zvyšuje aromatázu, a přetěžuje jaterní detoxikační kapacitu). U alkoholu tedy skutečně nejde o kalorie (pokud nevypijete za večer 10 cuba libre), ale právě o jeho estrogenní efekt.

 

2. Místo toho raději zařaďte plné červené víno ze Sardinie nebo Argentiny.

Výjimkou z alkoholu je plné kvalitní červené víno v množství 2-3 deci 1x týdně nebo menší terapeutickém množství (panák – 1 deci) častěji. Víno obsahuje pestrou škálu polyfenolů a přírodního melatoninu, díky kterému červené víno funguje jako přírodní inhibitor aromatázy [R]. Více o účincích červeného vína na zdraví, a jak zvolit to zdravé zde.

 

3. Zařazuje do svého jídelníčku brukvovitou zeleninu:

Brukvovitá zelenina, kam patří například brokolice, květák, zelí, kapusta, růžičková kapusta, kedlubna, pok choi, a další nechvalně známé potraviny, obsahuje dva typy zajímavých látek. Jednak jsou to sulforafany, které podporují estrogenní metabolismus v játrech [R, R] a dále látku s názvem Indol-3-carbinol (I3C), která se v lidském těle dále mění na Diindolylmethane (DIM). Tyto látky mají v řadě studií zdokumentovaný vliv na zdravý metabolismus estrogenů, snižování aromatázy a dokonce i proti-rakovinný účinek [R] (Národní institut pro výzkum rakoviny v USA nyní dokonce zkoumá význam DIM pro léčbu rakoviny – R, R).

Ve studiích bývá DIM / I3C spojován s:

  • Zlepšují a udržují celkovou hormonální rovnováhu (R)
  • Ovlivňují poměr pozitivně a negativně působících metabolitů estradiolu (R)
  • Inhibují aromatázu (R)
  • Jsou prevencí proti vzniku rakoviny prsu a prostaty (R)
  • Blokují pro-rakovinné enzymy (R)
  • Působí epigeneticky (R)
  • Zvyšují jaterní enzymatickou aktivitu a zlepšují tak detoxikaci (R)

 

 

4. A další potraviny, které pomáhají s detoxikací estrogenů:

Kvalitní živočišnou bílkovinu (kvalitní maso, ryby, vejce z volného chovu): Aminokyseliny jsou nezbytné pro správnou funkci cytochromu P450, což je rodina enzymů, které v játrech metabolizují použité hormony, toxiny a xenobiotika. Z hlediska masa je přitom důležité volit kvalitu, protože běžně dostupné maso v supermarketech může obsahovat reziduální množství xenobiotik, které se používají pro udržení zvířat naživu a zdravých v toxických podmínkách velkochovů. Více o kvalitě jednotlivých potravin, které kupovat, a jak je zpracovávat pro maximální využitelnost živin najdete v podrobných manuálech v PL: Starter pack.

Semínka: Dýňová, sezamová, lněná (ideálně čerstvě namletá) – obsahují ligandy, které pomáhají odvádět deaktivované estrogeny z trávicí soustavy z těla ven.

Ryby a mořské plody, které mají vysoký obsah omega 3, které podporují zdravý metabolismus estrogenů.

Pravý zelený čaj (např. z Japonska) – pomáhá detoxikovat karcinogenní formy estrogenů (článek o něm najdete jak ve Starter packu, tak zdarma v Odboji).

 

5. Zbavte se xenoestrogenů (parabeny, ftaláty)

Vyřaďte kosmetiku a prostředky pro domácnost obsahující parabeny, ftaláty a další xenoestrogeny. O učínku parabenů v lidském těle si můžete přečíst zde. Zdravotně nezávadné produkty najdete například zde.

6. Neohřívejte jídlo v plastových nádobách a nepijte vodu z plastů

Omezte konzumaci vody a jídla z plastů a používání plastů obecně (příbory, brčka, plastové kelímky na horké nápoje, sáčky, atd.). Plasty jsou aktuální téma z hlediska ekologie planety a na neplastová brčka už přešel například i McDonald´s. Nejde přitom pouze o životní prostředí, ale také Vaše zdraví, protože plasty mohou opět fungovat jako hormonální disruptory. Více o problematice plastů viz článek o Bisfenolu A.

 

7. Filtrujte kohoutkovou vodu a dle možností přidávejte horskou vodu. 

O problematice kohoutkové vody jsem psal v minulosti a později toto stanovisko potvrdila i panelová diskuze Akademie věd ČR v poslanecké sněmovně – viz článek zde. Voda může obsahovat celou řadu chemických látek (nejhorší je přitom chlor, který se tam přidává v čističkách), kde některé z nich opět patří mezi xenoestrogeny. Proto je dobré si vodu filtrovat. Postačí Vám základní kohoutkový filtr nebo i „blbá“ filtrační konvice.  Kromě toho je dobré co nejvíce pít také „vodu ze studánek“ (angl. spring water), která se prodává v plastech nebo také skle. Pokud máte strach o její kontaminaci plasty, vždycky ji můžete prohnat ještě přes konvici.

 

8. Zhubněte tuk a naberte svalovou hmotu!

Tuková tkáň produkuje enzym aromatázu, které čím více máte, tím více Vaše tělo vytváří a konvertuje estrogenů. U mužů jsou vysoké estrogeny problém vždy, u žen při narušení rovnováhy s progesteronem. Využít k tomu můžete protokoly o stravování nebo naši tréninkovou aplikaci.

 

9. Podpořte zdravou detoxikaci a eliminaci estrogenů

Pokud už máte problém s estrogenovou dominancí nebo rezistentní tkání na stehnech a hýždích (ženy), tak je potřeba zařadit pro lepší estrogenní metabolismus co nejvíce z následující suplementace:

  • aktivní formy vitamínů B6, B9, B12 (pokud nemáte MTHFR mutaci, použijte klidně běžné formy)
  • magnézium bisglycinát
  • zinek (zvýšenou dávku 50 mg najdete v nové verzi Daggeru)
  • fenugreek (pískavice řecké seno) – u žen balancuje poměr mezi estrogeny a progesteronem
  • Indol 3 carbinol z brukvovité zeleniny, respektive aktivní metabolit DIM.

V praxi je pro ženy nejefektivnější variantou kombinace Brainmax: Anabolic Daggeru (kde je extrakt z brokolice, zinek, pískavice a další látky, které balancují hormony) s Co-enzyme B complex (obsahuje vícero forem vitamínů B, včetně těch aktivních).

 

10. Nezapomeňte na zdravé trávení a mikrobiom!

Estrogeny jsou metabolizovány a deaktivovány v játrech (detoxikace fáze 1 a fáze 2), pak ale ještě musí projít trávicí trubicí z těla ven. A tady nastává nečekaný problém, kdy při dysbióze nebo příliš dlouhém setrvání v tlustém střevě mohou znovu konverzovat do aktivních forem a být zpětně vstřebávány do těla.
Aby se nedostávaly deaktivované estrogeny zpět do těla, je potřeba mít v potravě dostatek vlákniny (problém bývá jak u nezdravého stravování, tak například u různých low carb diet) a pre- a probiotických potravin. Pokud máte dlouhodobější vážnější problémy s trávením (průjmy x zácpy, intolerance, nízká kvalita trávení), tak sáhněte po protokolech z knihy Nemoc začíná ve střevech.

 

Rezistentní tuková tkáň na nohou může pouze předznamenávat estrogenní dominanci, která pokud vznikla kombinací slabých genů a velkou zátěží xenoestrogenů, tak může zvyšovat riziko vzniku rakoviny (zejména prsu). Eliminace xenoestrogenů a zabezepečení zdravého estrogenního metabolismu je proto strategií nejen pro zhubnutí tuků, ale také celkové zdraví. 

Za tým Performance
Jana Raganová a Adam Česlík

Může se Vám také líbit

Žádné komentáře

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.