cirkadiánní rytmus Optimalizace zdraví

Vliv modrého světla z mobilu před spaním na melatonin

Pokud byste hledali nejlepší lék proti obezitě, rakovině, depresím nebo dokonce stárnutí, tak nemusíte chodit daleko. Každý večer ho uvolňuje Vaše epifýza a jmenuje se melatonin. Jedná se o molekulu (tryptamin), která je jedním z našich nejdůležitějších evolučně získaných obranných mechanismů sloužících během noci k opravě našeho těla.

Je tu ale jeden háček: Během evoluce se vyplavoval lidem po západu slunce za tmy. Jenže v jakém prostředí žijeme dnes? Pod umělým osvětlením v noci (vědci pro to užívají zkratku ALAN).

Expozice modrému světlu před spaním snižuje produkci melatoninu, což se ví už od roku 1989 (McIntyre a kol.). Paradoxně tak můžete spát dobře, ale obranný systém melatoninu nemusí fungovat správně. Je to jako byste jezdili se svým autem naplno ale nechodili na pravidelné servisní prohlídky, kde Vám vymění oleje a filtry: Kdykoliv se pak může něco pokazit.

Dle mého názoru je přitom nejhorší používání mobilu před spaním. Ten totiž drží lidé i po zhasnutí a ulehnutí až do poslední minuty u obličeje, a svítí si tak modrým světlem z blízka přímo do očí. To může samo o sobě snížit Váš noční melatonin až o 40% (Oh, 2015).

A teď si vezměte, že když lidé nemohou usnout, často sjíždějí mobil a čekají až zaberou, a to stejné se bohužel děje i při probuzení v noci.

Generace našich rodičů s používání mobilu před spaním problémy nemá, my už na tom jsme bohužel jinak (a nejhůře jsou na tom mileniálové, kteří jsou na koukání do displejů učeni od plenek).

 

Jaké je řešení?

Nebudu říkat že nepoužívat mobil, protože když si před spaním na čtení rožnete svoji postelovou LED lampičku, tak výsledek nebude o moc lepší.

  1. Se zapadajícím sluncem začněte snižovat intenzitu světla na mobilu. Před spaním by měla být na minimum. Během toho už máte puštěný night shift nebo f.lux, které přepnou mobil do teplejších barev.
  2. Ve chvíli, kdy je venku tma (v zimě 2 hodiny před spaním), tak si trojitým stiskem tlačítka na boku (iphone) přepnete displej do červeného spektra (takže pak neemituje modré světlo narušující melatonin).

Že nevíte jak na to? Tak mrkněte na instagram @risebyperformance, kde je v části s kolečkama (připnuté stories) Iphone hack (musíte jet trochu doprava).

 

Více o optimalizaci Cirkadiánního rytmu zjistíte na video-přednášce BIOHACKING.

Podívejte se také na video-článek Melatonin a jeho převratný vliv na zdraví a Cirkadiánní rytmus (a jeho narušení moderní společností).

Může se Vám také líbit

Žádné komentáře

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.