Performance training Trénink

Tempo provádění jednotlivých cviků

Proměnlivá rychlost opakování, neboli tempo, je jednou ze základních tréninkových proměnných, kterou obsahuje každý tréninkový rozpis v systému PT.

Na tomto videu máte poprvé možnost seznámit se stručně a prakticky s tím, jak správně značit a interpretovat tempo opakování.

 

Jak číst a aplikovat tempo?

Aplikaci a označování tempa zavedl Australský coach Ian King a dále ho již v osmdesátých letech etabloval Charles Poliquin, kterému i já vděčím za jeho představení. Tempo je označováno ve tvaru čtyřciferného čísla např. 3112, respektive s pomlčkami, pokud je některé z čísel vyšší než 10 (např. 10-0-1-0).  Každé ze 4 čísel přitom označuje délku příslušné fáze opakování, uvedenou v sekundách, kde pořadí těchto fází je striktně dáno (jinak by v tom byl chaos) následovně:

 

OZNAČOVÁNÍ TEMPA FÁZE OPAKOVÁNÍ
První číslo
  • Negativní (sestupná) část pohybu, kdy spouštíte váhu dolů.
  • Pracující sval se prodlužuje.
Druhé číslo
  • Pauza ve spodní části pohybu.
  • Pracující sval je v maximálním napětí pod zatížením
Třetí číslo
  • Koncentrická (pozitivní, vzestupná) část pohybu, váhu tlačíte / táhnete nahoru.
  • Pracující sval se zkracuje.
Čtvrté číslo
  • Pauza ve vrchní části pohybu.
  • Sval je v maximální kontrakci.

Více informací o čtení tempa a tréninkových proměnných obecně najdete ve článcích v Odboji.

 

Může se Vám také líbit

Žádné komentáře

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.