Performance lifestyle Potraviny Suplementace

Co dělá ze zeleného čaje superlátku?

Čaj jako takový patří mezi nejtradičnější nápoje, se kterými se můžete na této planetě setkat. Jeho konzumaci je možné vystopovat několik tisíc let nazpátek, zrození čajového nálevu je opředeno legendami a pověstmi a ať už je to jak chce, důležité je, že tato tradice přetrvala až do dnešních dní a my můžeme čaj využívat pro potěchu chuťových buněk i pro podporu našeho zdraví.

Pití čaje a jeho terapeutické podávání bylo a je součástí tradičních východních medicín, zejména čínské, korejské a japonské.

 

Jeho pití si ale získalo tradici nejen ve východní Asii, ale také skoro v celém zbytku světa. Čajové plantáže můžete najít sice hlavně v Číně, Japonsku, Koreji, Indii, na Srí-Lance, ale také v Jižní Americe, v Africe, na středním východě a v současnosti také v Austrálii. Do Evropy se čaj rozšířil hlavně skrze koloniálnímu obchodu, který nese „vinu“ hlavně na oblibě čaje ve Velké Británii.

Ať je tomu ale jak chce, čaj bezesporu patří mezi nejoblíbenější nápoje po celém světě a málokdo si bez šálku čaje (nebo i ne-čaje) dovede svůj den představit.

 

Pozitivní efekty čaje lze přisuzovat několika látkám:

  • L-theanin – neesenciální aminokyselina s efektem na psychiku.
  • EGCG – nejúčinnější čajový katechin, jedná se o hlavní účinnou látku s epigenetickým působením.
  • Kofein – stimulační alkaloid známý hlavně z kávy.
  • GABA – kyselina gamma aminomáselná, která se přirozeně vyskytuje v lidském organismu jako tlumící neurohormon.
  • Chlorofyl – zelené barvivo s antioxidačními účinky.

 

Čajovník čínský – Camellia sinensis, je tou rostlinou, ze které posléze vznikají všechny čaje. O tom, jestli bude výsledný čaj bílý, zelený, polozelený, nebo černý rozhoduje pouze a jen následné zpracování lístků.

A právě zelený čaj je považován za jediný „pravý čaj“, během svého zpracování totiž prošel nejmenší mírou oxidace. Pokud se navíc budeme bavit o pravém japonském čaji, který dosahuje nejvyšší kvality, dostáváme se na pomyslný vrchol čajové pyramidy.

Japonské čaje obsahují až o 40 % více polyfenolů a najdete v nich nejvyšší množství katechinů, antioxidantů a l-theaninu.


Proč pít zelený čaj?

Zelený čaj patří mezi látky se širokospektrálním účinkem na zdraví, vhodný je takřka pro každého a z jeho účinků můžete těžit dlouhodobě, aniž byste si uvědomovali, že se jedná o velmi účinnou „suplementaci“.

Skvělá věc přitom je, že EGCG obsažené v zeleném čaji má epigenetické účinky. V praxi to znamená, že v těle dlouhodobě blahodárně působí (při pravidelné konzumaci) a výsledkem je příznivé ovlivnění našich genů – zapíná ty správné a vypíná ty špatné, potenciálně vedoucí ke spouštění onemocnění.

 

Hlavní efekty pití zeleného čaje jsou:

  1. Prevence před civilizačními onemocněními [R], ať už se jedná o rakovinu [R], nebo kardiovaskulární onemocnění [R]. Takový efekt potom vede i ke zkvalitnění a prodloužení života.
  2. Snižování tělesné zánětlivosti [RR], která je rizikovým faktorem spojovaným se všemi civilizačními a autoimunitními onemocněními. Vedlejším efektem pak může být i snižování bolesti, která tato onemocnění doprovází.
  3. Snižování krevní glukózy a zvyšování inzulinové citlivosti, což vede ke snížení rizika diabetu a metabolického syndromu [R].
  4. Zvyšování dopaminu [R], díky tomu poroste vaše motivace a pracovní nasazení
  5. Stimulace mozkových alfa a theta vln [R, R], díky tomu budete soustředěnější a snáz vstoupíte do flow, v noci pak budete mít větší šanci snít živé a barvité sny.
  6. Zlepšení nálady a boj s depresemi a úzkostmi [R], díky ovlivnění nejen dopaminového, ale i serotoninového systému.
  7. Prevence neurodegenerativních onemocnění, zejména Alzheimera [R], jednak pro svůj vliv na dopamin, ale i pro schopnost EGCG odbourávat beta amyloidní plak.
  8. Podpora spalování tuků [RRR], ať už skrze podporu tukového metabolismu, nebo přes snížení chuti k jídlu a snížení rizika ukládání nové tukové tkáně.

 

Jaký volit čaj a jak ho správně připravit?

Ideální volbou jsou zelené japonské čaje, vybírat můžete z mnoha druhů, ty nejlepší – s nejvyšším množstvím účinných látek a největším efektem na psychiku a zdraví jsou:

  • Matcha – nejkvalitnější práškový čaj, kde krom nálevu pijete i rozemleté čajové lístky. Pro kvalitu je ale potřeba sáhnout hlouběji do peněženky, takový čaj si zároveň zaslouží i lepší zacházení a náležitou přípravu a rituál.

Tajný tip: V rámci biohackingu využíváme matchu hlavně v létě, ve slunných dnech, v rámci ranní rutiny

  • Gyokuro – nejvyšší sorta sypaných zelených čajů. Keře jsou zastiňovány a v čaji se tak tvoří více účinných látek, výsledný nálev je proto chuťově i aromaticky velmi výrazný.
  • Sencha – kvalitní japonská sencha je ideální volbou pro vyznavače zeleného čaje a jeho efektu na zdraví a psychiku, velmi dobré čaje seženete už od zhruba 200 Kč za 70 g. Zkuste kouknout třeba sem.

 

Suma sumárum – pro koho je vhodné pití zeleného čaje?

  • Pro každého kdo hledá vhodný stimulant a nootropikum, nebo pro toho, kdo hledá podporu své kreativity.
  • Pro každého, kdo se zajímá o své zdraví a hledá vhodnou a dlouhodobou prevenci.
  • Pro toho, kdo bojuje s autoimunitním, nebo chronickým zánětlivým onemocněním.
  • Pro každého, kdo má čaj prostě rád a ví, že mu dělá dobře.

 

Keep calm and drink tea!

Může se Vám také líbit

Žádné komentáře

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.