cirkadiánní rytmus Performance lifestyle

Deprese z cukroví?

Na první svátek vánoční jsem si někdy na pomezí třetí dávky cukroví a foodshamingem z toho, že žeru jako prase uvědomil zásadní věc:

Bez ohledu na to, že jsou svátky a všechno je objektivně v pořádku, tak nemám dobrou náladu ani energii, jako mívám obvykle. A že si tuhle energii dodávám a zvyšuji uměle pomocí cyklování řízku, cukroví, kačeny a bábovky, které jsem prokládal vaječným koňakem a kávou.

 

Pokud máte během vánoc špatnou náladu a subdeprese, je lehké hledat vinu v rodině. Ve skutečnosti to ale bylo právě tohle jídlo, které mi ten stav způsobilo.

Když totiž nahradíte zdravou stravu junk foodem, tak Vám budou chybět stavební kameny pro vytváření dopaminu a serotoninu. Připojte k tomu pak nedostatek denního světla (jsme v nejtemnější části roku), které jejich vyplavování řídí, a není divu, že má během svátků spousta lidí problém s tím tvářit se šťastně.

Cukroví, řízky a další prasečinky pak fungují v podstatě jako drogy, protože Vám chybějící serotonin, dopamin i endorfiny dodají. Tím se na nich ale stane mozek velice rychle závislý. Čímž se pak stanete méně citliví na běžné radosti života.

Paradoxem tak je, že se můžete během svátků cítit bez energie, s blbou náladou, nebo mít subdeprese. Vinu neházejte na patologické vztahy v rodině, ani na to, že jste existenciálně vyprahlá troska.

Někdy za to může prostě žrádlo. A takové ty řeči: Jsou Vánoce tak je třeba si to užívat a žrát všechny ty prasárny, protože se to sluší bla bla postrádají smysl ve chvíli, kdy Vám je po nich nejen fyzicky ale i psychicky hůře.

 

POZOR: Problémy se závislostí na cukrech / sacharidech / lepku / junk foodu a negativním vlivem takového stravování na psychiku se netýkají pouze vánoc, ale bohužel obrovské masy lidí v naší společnosti, proto jim prosím tento příspěvek nasdílejte.

Mechanismus, kdy nadbytek cukrů spouští deprese a závislosti se vysvětluje aktivací dopaminových drach a center slasti, chybějícími prekurzory pro syntézu neurotransmiterů nebo narušením střevního mikrobiomu. Viz např. studie Daniela J. Reise z roku 2019.

Jak se vypořádat s náloží vánočních dobrot, posílit trávení a minimalizovat škody, se dozvíte v posledním podcastu:

Může se Vám také líbit

Žádné komentáře

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.