Performance lifestyle Zdravé střevo

Nejčastější nutriční nedostatky Carnivore diet (a jak je odstranit)

🍖Carnivore diet, stravování postavené čistě na mase, které v našich končinách zpopularizoval Petr Mára, a vytvořila se kolem něj skupina příznivců většinou s autoimunitními problémy, je sice stravování postavené pouze na konzumaci masa, soli, vody a trochy kávy (která podporuje sekreci k. chlorovodíkové), ale v takovém případě na něm vzniká více nutričních nedostatků než na veganství (kterému jsme se věnovali minule).

🥓Nebojte se Carnivoři! Toto není snaha nějak znehodnotit Vaše stravování, ale pouze ukázat, kudy může vést cesta.

Základem carnivore diet by mělo být to, že nekonzumujete pouze libové maso, steaky a čistou svalovinu, ale zvířata od hlavy až k patě:

Od tučného masa (např. rib eye), přes vařené kosti i s chrupavkama, orgány (hlavně kvalitní játra), a připravujete si vývary z masa, orgánů a kostí. Ty jsou všechny zdrojem kolagenu, prolinu, glycinu a dalších mikroživin, které balancují nevyváženou masitou stravu a chrání střevo před rakovinou.

Pouze v takové chvíli začne dávat carnivore diet smysl, a být bezpečné – přesně takhle jej totiž provozuje řada domorodých kmenů, na které se často odkazuje.

Kromě toho je vhodné přidat ke stravování gras-fed máslo, a ideálně také sem tam vejce z volného chovu, nebo pokud chcete zůstat u masa, tak tučné ryby, jako je divoký losos.  Na carnivore diet totiž vzniká velice často deficit omega 3, které se z hovězího v potřebném množství nahánějí obtížně.

🕵🏻Zajímavostí přitom je, že i domorodé kmeny přirozeně praktikující obdobu carnivore diet, ať již se jedná o nomády z Mongolska, gaučy z Brazílie, Masaje ze subsaharské Afriky, arktické Čukotky nebo kanadské Inuity, tak všichni při bližším antropologickém zkoumání mají ve své stravě také omezené množství lokálních rostlin, bylin, hlíz, hmyzu, mléka nebo ryb.

A proto je i pro Vás dobré přidat do svého repertoáru potraviny jako organický med, malé bobulovité ovoce, kakaové boby, kurkuma, česnek a podobně.


Přednáška Fat burning a hormonální optimalizace

VÍCE INFORMACÍ
Praha, 8. února 2020, 10:00 – 13:00 

REZERVOVAT VSTUPENKY


🍋Hlavním nutričním problémem Carnivore diet je totiž nedostatek vitamínů C a E, dále manganu a mangézia, stejně jako řady dalších fytolátek potřebných pro tělo. Sáhnout ale můžete také po komplexních greensech s extrakty z ovoce a zeleniny.

Striktní Carnivore diet postavené na libovém mase a steacích se přirozeně nevyskytuje nikde na světě, a byť na něm člověk může fungovat a adaptovat se, tak v podstatě chybí longitudiální studie na lidech a zahráváte si se zdravím.

⛔V České republice navíc nejsme na toto stravování většinou geneticky adaptováni, a pokud máte byť jen jednu variantu genu ApoE4, tak se s takovým stravováním rapidně zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění, arterosklerózy, rakoviny střeva nebo Alzheimerovy demence.

Hlavním důvodem, proč u nás lidé Carnivore diet dodržují je přitom většinou potýkání se s autoimunitnímy problémy. Vyřazení lektinů a dalších rostlinných látek provokujících imunitu pak vede k velkému ulevení, není ale řešením.

Řešením je zvýšení integrity střevní bariéry, snížení tělesné zánětlivosti (a přepálené imunity), a to prostřednictvím lektinové eliminační diety ve spojení s efektivním leaky gut protokolem.

Obojí najdete v naší knize Nemoc začíná ve střevech (a mnoho dalšího). Určitě si také poslechněte náš Performance podcast, kde se věnujeme jak Carnivore diet, tak celkově kvalitě potravy a potřebě mikonutrientů.

 

Může se Vám také líbit

Žádné komentáře

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.