Performance lifestyle Potraviny

Řecké stravování: Recept na skvělou postavu i dlouhověkost

Už před lety jsem si oblíbil řeckou stravu, a proto se každý rok vracím na Krétu (která je i oproti zbytku Řecka specifická z pohledu kultury, stravy, vína, i prostředí).

Řekové si osvojili stravování, které jim umožnilo adaptovat se na dlouhé sluneční cykly i nepříznivé povětrnostní podmínky, a využít je ve svůj prospěch při pěstování potravin a plodin, extrémně bohatých na nutrienty.

Podobným směrem přitom doporučuji vydávat se také našim klientům. Řecké stravování obsahuje optimální poměr omega 3 : 6 : 9 a nasycených tuků, stejně jako pestrou směsici fytolátek a polyfenolů, které podporují naše celkové zdraví.

Je přitom smutnou skutečností, že stále více lidí, včetně těch, kteří cvičí, a vyznávají zdravý životní styl, mají tento poměr narušený. A to hlavně díky tomu, že preferují stále dokola stejné recepty ve stylu bílé maso, rýže a trocha zeleniny.

Každému proto vřele doporučuji, zvýšit variabilitu svého stravování, a ideálně zařadit těchto 10 kroků k řeckému stravování:

  1. Na jaře a v létě proto můžete obdobně jako já zařadit:
  2. Sýry feta, a další kozí a ovčí sýry (bývají na rozdíl od kravského mléka dobře tolerovány).
  3. Jogurty řeckého typu (o rozdílech jsme psali nedávno)
  4. Řecké plné červené víno, ideálně z jihu Kréty (nejvíce resveratrolu a dalších stilbenů).
  5. Velké černé řecké olivy (mají vlastní název, ale nevzpomenu si).
  6. Olivové oleje z Řecka / Kréty, pokud nejsou příliš staré (o tom bude samostatný příspěvek), tak obsahují nejen zdravé tuky, ale také kombinaci několika superlátek posilujících celkové zdraví.
  7. Nezapomeňte přitom na rozmarýn – středozemní lék na dobrou paměť a dlouhověkost!
  8. Řecké bifteki (mleté tučné hovězí s bylinkami).
  9. A samozřejmě tzatziky – ideální kombo řeckého jogurtu, olivového oleje, kopru, okurek a lásky k řecku.
  10. Jako přílohu jen trochu pečiva z kvalitní mouky, ideálně s kváskem. Sem tam nějaké brambory na rozmarýnu, ale jinak klidně méně sacharidů.

Řecké stravování je ze své podstaty ideální pro jaro a léto (viz stravování podle biorytmů) a díky možnosti jet jej v podstatě low car,b je vhodné také pro genotypy, pro které není vhodné zvýšené množství sacharidů.

Kompletní návod na stravování podle sezóny, seznamy desítek kvalitních potravin, a hlavně Performance kuchařku se 100 recepty (včetně těch řeckých) najdete v našem úvodním protokolu PL: Naturae

Může se Vám také líbit

Žádné komentáře

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.