Performance lifestyle

5 tipů pro podporu zdraví z různých úrovních

V dnešních dnech je stále častěji zvykem, že se zdraví stává pro stále více lidí důležitou hodnotou. Lidé si totiž začínají uvědomovat, že jakmile na svém zdraví budou patřičně pracovat, tak si život užijí daleko lépe, nabídne jim zcela jiné kvality a hlavně z dlouhodobého hlediska zpomalí své stárnutí a zlepší si poslední roky svého života.

Pokud se člověk pro zdraví rozhodne a vydá se na spanilou cestu k dosažení maximálního zdraví, tak s největší pravděpodobností zjistí, že zdraví není jen a pouze o zdravém jídle, ale je potřeba k němu přistupovat daleko více komplexně, než se dříve myslelo nebo se říkalo ve škole.

V tomto článku si představíme pět jednoduchých a praktických  tipů, které cílí na zdraví z různých úrovní a na první pohled spolu nemusí nijak souviset, ale dohromady tvoří silnou pětici, která se při praktikování projeví na úrovní vaší energie, motivace a chuti do života.

Nuže jdeme na to!

TIP#1: NEUŽÍVEJTE STIMULANTY NA ÚKOR ENERGIE 


První tip se týká závislosti na stimulantech, jako je například káva, bez které si mnoho lidí nedokáže představit svůj den, protože bez ní trpí na nedostatek energie a potřebné motivace.

Pokud pijete kávu proto abyste měli energii, tak věřte, že je to cesta do pekel, protože nutíte své tělo, respektive mitochondrie pracovat na energetický dluh. Z dlouhodobého hlediska, tak dochází k ničení těchto důležitých buněčných elektráren. Jednoho dne se tak můžete dostat do stavu chronické únavy a konzumace kávy, vám pocitově nebude přinášet žádnou energii, jen opět prohloubí únavu. 

Daleko efektivnější, než se neustále stimulovat, je soustředit se nejprve na kvalitní spánek, dobře upevněnou ranní rutinu a světelnou hygienu, díky čehož své tělo zenergetizujete do takové podoby, že stimulanty nebudete potřebovat a naopak vytvoříte prostor, pro jejich strategické využití, jako je dokončení nějakého důležitého úkolu, kdy vás skvěle nakopne a dodá potřebnou motivaci. 

Pamatujte, že zbavováním se závislosti a připoutanosti k nápojům, potravinám nebo různým aktivitám, budujete svou celkovou odolnost, díky které budete fungovat stejně dobře i ve chvílích, kdy nebudete mít k dispozici stimuly na kterých jste měli dřív vypěstovanou závislost.

TIP#2: DOPŘEJTE SI SYROVÉHO LOSOSA 


Další tip se tentokrát týká stravování a to konkrétně zařazení syrového lososa do vašeho jídelníčku. Jistě víte, že tučné ryby jako je losos, obsahují  omega 3 mastné kyseliny, které v těle působí protizánětlivě a jsou důležité pro zdraví srdce, mozku a nebo dokonce oční sítnice.

 
Možná si říkáte: „Proč syrového lososa?“ Důvod je ten, že omega 3 mastná kyseliny, jako je DHA, jsou citlivé na oxidaci vlivem vysokých teplot, a proto pokud chcete efektivně doplnit jejich množství například pro mozek (dopamin), tak je potřeba lososa konzumovat buďto syrového nebo připraveného v horkovzdušné troubě způsobem medium rare.

Pravidelnou konzumací této chutné ryby zajistíte tělu příjem těchto prospěšných mastných kyselin a zároveň budete vyrovnávat poměr mezi omega 3 a prozánětlivých omega 6. Ten je v dnešní společnosti bohužel nakloněn ve velké míře ve prospěch omega 6 (až 20:1), což má za následek horší mezibuněčnou komunikaci, akumulaci zánětu a dokonce i problémy se zrakem nebo motivací.

Rozhodně tento tip neznamená, že máte jíst jen a pouze syrové ryby, ale spíše vás nabádá k tomu, abyste čas od času zašli na kvalitní sushi, kde vám připraví syrového lososa ve špičkové kvalitě. V případě, že jste měli omega 3 nedostatek, tak uvidíte, že po takovém jídle se budete cítit jako vyměnění a budete nadále taková jídla vyhledávat a konzumovat mnohem častěji.

TIP#3: NEBOJUJTE PROTI CHLADU, ALE PŘÍJMĚTE HO


Není žádnou novinkou, že prostředí, kterým se obklopujeme zásadně ovlivňuje naše zdraví. To platí i v případě chladu s kterým se většina z nás potýká v probíhající zimě, kdy teploty mohou sahat hluboko pod nulu.

Aby pro naše tělo chlad nebyl negativní stres a nedošlo k běžnému nachlazení, tak je potřeba k chladu přistupovat pozitivně. Znamená to chlad přijmout a naučit se ho využívat pro své svůj prospěch.

Toho lze docílit tím, že se budete chladu vystavovat takzvaně vědomě, kdy v případě jeho působení, se snažíte v mysli proti němu nebojovat, díky čehož se vytváří stres, ale naopak se snažíte zcela dobrovolně chlad procítit, čímž zjistíte, že nejde o nic hrozného a rychle si na něj zvyknete. 

Prakticky můžete s chladem pracovat tak , že si na něj začnete budovat adaptaci, kdy nejjednodušší je začít postupně s ochlazováním zátylku, dále zařazovat ranní ledové sprchy a nebo chodit v zimě na lehko.

Může se snadno stát, že zjistíte, že Vám chlad dělá opravdu dobře a začnete vyhledávat stále extremnější chladové stimuly, jako je koupání v řece nebo zamrzlém rybníku, které je opravdu pro zkušené otužilce a rozhodně nedoporučujeme začít rovnou od této úrovně!

Pokud se ptáte, co Vám může vystavování se chladu přinést pro zdraví, tak je to rozhodně vyšší odolnosti proti zmiňovanému nachlazení, dále snižování systémové zánětlivosti a podporu zdraví na té nejnižší úrovni, na úrovní mitochondrií, které chlad podněcuje k vyšší produkci ATP a biogenezi tzv. tvoření nových mitochondrií. 

TIP#4: POUŽIVEJTE ZÁVĚSY PRO ELIMINACI SVĚTELNÉHO SMOGU


V pořadí čtvrtý tip, se týká eliminace modrého světla zatemňujícími závěsy, které vytvoří ve vaší ložnici naprostou tmu, která je pro kvalitní spánek naprosto nezbytná.

Tma během noci není důležitá jen pro spánek jako takový, ale je mnohem důležitější pro maximalizaci vašeho nejsilnějšího antioxidantu, kterým je melatonin. Pro jeho vyplavování je, jak Vám již mohlo dojít, nezbytná naprostá tma, proto pokud bydlíte ve městě, kde Vám do oken svítí pouliční osvětlení, je velmi důležité tyto zdroje eliminovat závěsy.

Ve chvílí, kdy budete spát ve tmě a tichu, tak maximalizované hladiny tohoto antioxidantu se budou podílet na vaší tělesné opravě, kdy dojde k neutralizaci volných radikálu, snižování zánětlivosti, procesu autofagie nebo mitofagie (oprava buněk a mitochondrií).

Z dlouhodobého hlediska Vám tak investice do zatemňujících závěsů přinese celou řadu benefitů, které pocítíte výrazně silněji, než z běžných suplementů, za které jsou lidé schopni utratit měsíčně astronomické částky. Benefity pocítíte zejména na úrovni vaší energie, síle imunitního systému a kvality vašeho spánku.

TIP#5: NAUČTE SE ENERGII VYTVÁŘET POMOCÍ MEDITACE


Mnoho lidí se žene za extrémními výkony, ať už těmi fyzickými nebo pracovními, ale naprosto zapomínají na její obnovu a tak se může snadno stát, že se výkonnost jednoho dne propadne a člověk časem vyhoří nebo zdaleka nedosáhne na úroveň výkonnosti na kterou je zvyklý. Je proto důležité učit se energii správně obnovovat, kdy nejjednodušší metodou, která je navíc zadarmo a nestojí moc úsilí, je meditace.

Meditace donutí člověka zastavit se, uklidnit myšlenky a napojit se na sebe, kdy stačí pouhých pár desítek minut k tomu, aby člověk svou energii doplnil a mohou nadále pokračovat ve svých oblíbených činnostech.

Pro zesílení efektu doporučujeme jít ven na denní světlo a být v kontaktu se zemí, čímž pocitový efekt z provedené meditace násobně zesílíte. Vysoká intenzita denní světla a energetické pole Země, dá vašemu tělu správný signál o denní době a navíc podpoří váš metabolismus, imunitní systém a psychiku.
Pokud nevíte, jak takovou meditaci provést, tak si jednoduše sedněte na místo, kde se cítíte dobře, zavřete oči a sledujte svůj prohloubený dech. Za malou chvílí dojde k tomu, že se vaše tělo zklidní, díky aktivaci parasympatiku, díky čehož následně můžete ve své mysli provést vizualizaci. Ta spočívá v tom, že si například vizualizujete, jak se vašemu tělu obnovuje energie a jak čerpáte sílu, kterou můžete následně využít ve zbytku dne.

BONUS: TIP#6: PŘI PŘÍPRAVĚ JÍDEL ZAPOJTE FANTAZII 


Příprava pokrmů by dle Performance principů, neměla být běžnou rutinou, kdy jíte stále stejná jídla dokola, ale naopak dáte prostor své fantazii pro přípravu variabilních receptů, kde se střídají různé suroviny, díky čehož zajistíte svému tělu daleko větší spektrum mikronutrientů, které tělo potřebuje pro fungování všech jeho systému. 

Jako bonus k předchozím tipům, Vám rádi nabídneme inspirativní a chutný recept, kterým můžete zpestřit svůj jídelníček. 

Recept: zeleninový wrap 

K přípravě budete potřebovat tyto suroviny: ⁠
250 g cukety⁠
– 4 mrkve⁠– 4 vajíčka⁠
– 1 stroužek česneku⁠
– koření: provensálské bylinky, sůl, pepř⁠
– nakrájená sušená rajčata⁠
– náplň: plátky eidamu, gouda, libovolné koření⁠

Postup přípravy:⁠

Cuketu a mrkve si nastrouháme na hrubo a v misce smícháme s ostatními ingrediencemi. Těsto nalijeme na plech s pečicím papírem a pečeme zhruba 25 min na 180 °C. ⁠

Potom ještě teplé těsto srolujeme a necháme vychladnout. Před podáváním ho poklademe plátky eidamu, posypeme nastrouhaným goudou, kořením, zarolujeme a zapečeme (v mikrovlnce nebo troubě) nebo podáváme studené. ⁠

Přejeme dobrou chuť!


V tomto článku jsme si představili 5 základních tipů, které Vám při jejich pravidelném praktikování mohou přinést spoustu zmiňovaných benefitů. V systému Performance tyto tipy praktikujeme my sami, i celá řada našich klientů a doporučujeme je proto, protože nám pomáhají zlepšovat kvalitu našich životů a věříme, že mohou pomoci i vám. 

Chcete-li vědět více, tak nejefektivnější cestou k získání informací z kompletního průřezu našeho systému, najdete v protokolu PL:NATURE. Všechny potřebné informace o protokolu najdete na: 

 

 

 

 

 

Může se Vám také líbit

Žádné komentáře

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.