Neurotransmitery a psychika Performance lifestyle

Jak na novoroční deprese a vyhoření ? (Holistická perspektiva)

Nový rok je pro mnoho lidí spojen s nepřiměřeným očekáváním a snahou měnit věci, na které je v zimě ještě stále brzy. To, spolu s nerespektováním zimní sezóny potom docela často vede ke vzniku „novoročních depresí“, respektive i vyhoření.

A zatímco člověk by chtěl od ledna začít se vším naplno, tak jeho tělo i mysl se tomu zoufale brání. A právě z tohoto rozkolu pak pramení větší či menší psychický a psychosomatický diskomfort, který může při snaze tlačit to na sílu přejít až ke zmíněným problémům.

Na tomhle videu se podíváme, jak takové novoroční problémy mohou vznikat z pohledu těla, mysli i Vědomí a základní kroky co s tím dělat.

Předem bych se chtěl omluvit, že ve většině videa máme nekvalitní zvuk (z kamery), protože nám mikrofon nejel úplně podle představ (shame on you Shure). Nicméně věřím, že se tím nenecháte odradit a dokážete z videa extrahovat potřebné informace.


Existují různé formy depresivních poruch, od prostého vyčerpání neurotransmiterů, které někdy během dne zažije každý z nás, před déle trvající psychické depresivní epizody (hodně postavené na narušení psychiky), až po komplexní depresivní poruchy, kde se kombinuje řada faktorů a spouštěčů.⁠

Je přitom důležité vědět, že deprese vznikají a udržují se jako kombinace řady faktorů, které mohou být z oblasti narušení zdraví mozku / mozkové neurochemie, stejně jako problémů na úrovni psychiky (emoce, myšlenky) a Vědomí (narušení sebeobrazu, vytvoření negativní persony atd.).⁠

Na obrázku níže máte v vlevo základní souhrn příčin, v rámci kterých (někdy akutně, někdy až chronicky) mohou deprese vznikat na úrovni mozku. Opět může jít o jejich kombinaci. Tyto body (a vztah mezi depresemi a světlem, výživou, substancemi) dokazují dnes již tisíce vědeckých studií, které se bohužel stále nedostávají do praxe s lidmi.⁠


Druhý sloupec se pak týká vnitřních problémů, které jsou spojeny s narušením na úrovni mysli nebo Vědomí. A týkají se často opakujících se negativních myšlenek, emocí, konfliktů, vnitřních dramat, vytvoření role oběti a dalších faktorů. ⁠

V praxi se přitom jedná o kombinaci více faktorů z každého sloupce, podle typu a míry depresivity. ⁠

Níže pak najdete osm základních postupů (některé z nich jsou sériemi postupů), jak začít s optimalizací životního stylu a prací na sobě. Ty mohou být vždy doplněním klasické léčby (nezohlednění životního stylu by přitom mělo být po hříchu trestáno), respektive v některých případech (kdy to na léčbu není) může plně posloužit i tato optimalizace (jsou pak samozřejmě pokročilejší kroky, tohle je základ).

⁠Pokud znáte někoho, kdo trpí takovými problémy, tak jim to prosím nasdílejte. Na Facebooku jsem členem různých skupin, kde se opakovaně setkávám s příběhy lidí, kteří tápou a uzavírají se neustále v programu: „Mám diagnózu deprese a jsem nemocný,“⁠

Daleko zdravější (a efektivnější) je přitom:⁠

„Nevnímat sebe jako nemocného, ale nemoc jako mající mě“. Pak ji totiž nevnímám jako svou součást, ale jako něco, co mohu Vědomě opustit.


Osm základních kroků, jak začít s optimalizací:

  1. Chodit spát brzy (22 – 23), před spaním 90 minut blokovat modré světlo, nejíst večer u televize.
  2. Ráno jít ven na denní světlo, to stejné před západem slunce (15 – 30 minut).
  3. Omezit soc. sítě, zprávy na webech, youtube a porno.
  4. Zaměřit se na konzumaci kvalitních celistvých potravin a filtrované vody – vyřadit smažené věci a cukrovinky.
  5. Ráno / večer dechové cvičení, ledová voda na obličej, deník vděčnosti, lehké pohybové cvičení (5 – 10 min).
  6. Každý den na 10 minut meditovat – zavřít oči a být sám se sebou. Vnímat neg. spouštěče a učit se je rozeznávat („tohle nejsem já“).
  7. Během dne pak odevzdávat neg. emoce a myšlenky (rozpoznané v meditacích).
  8. Nevnímat sebe jako nemocného, ale nemoc jako mající člověka.

Pokud Vás více zajímá, jak optimalizovat svůj životní styl z Holistického pohledu, tak můžete využít náš Holistický protokol.

Hledáte-li cestu, jak nastavit stravování, suplementaci, trénink, životní styl a mindset pro temnou část roku, tak můžete využít náš protokol DARK-SEASON.

Může se Vám také líbit

Žádné komentáře

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..